Sökning: "Genusperspektiv i historieläromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Genusperspektiv i historieläromedel.

  1. 1. Osynliga kvinnor : Kvinnans framställning i historieläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Liza Gergees; Saja Sardar Ahmad; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Kvinnans roll i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Nilsson; Susanna Ochwa-Echel; [2020]
    Nyckelord :genus; gender; genusperspektiv; historieundervisning; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få en inblick i vad forskningen säger om kvinnor respektive mäns framställning i historieämnet. Detta utifrån tre inriktningar, historieläromedel, lärarens tankar om undervisningspraxis och elevers uppfattning om genus. LÄS MER

  3. 3. His-story? : En innehållsanalys av tre läromedel i historia mot årskurs 4–6 ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Läromedel; historia; genus; bilder;

    Sammanfattning : Läromedel används flitigt i skolan, och många gånger fungerar de som den huvudsakliga källan för kunskap som lärare grundar sin undervisning på. Läromedel granskas inte längre av staten, och lärare hinner inte heller granska dem. LÄS MER

  4. 4. Historieläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Holmström; Robert Melander; [2019]
    Nyckelord :Genus; historia; historiebruk; historiemedvetande; identitetsskapande; jämställdhet; läromedel;

    Sammanfattning : I detta arbete görs en läromedelsanalys av fördelningen och framställningen av kvinnor och män i historieläromedel från årskurserna 4–6 upp till gymnasiekurserna Historia 2–3. Arbetets genomförs genom två undersökningsmetoder. Den första är en kvantitativ metod för att få resultat om fördelningen. LÄS MER

  5. 5. Kvinnans formler i mannens räknebok - en innehållsanalys av läroböcker i matematik år f-3 utifrån ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Johansson; [2018-09-18]
    Nyckelord :Genus; matematiklärobok; normer; matematik; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur kön görs utifrån ett genusperspektiv i matematikläroböcker för lägre åldrar och hur bilden förändrats över tid. Studien är en komparativ tematisk innehållsanalys baserad på Yvonne Hirdmans (2001) genusteorier om könens isärhållande och hierarkier, där mannen är överordnad kvinnan, Sandra Hardings (1986) teorier om strukturellt- och symboliskt genus och Janne Bromseths (2010) teorier om heteronormativitet. LÄS MER