Sökning: "GeoGebra"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet GeoGebra.
1. Digitala verktyg och programmering i matematikundervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Skolans digitalisering har medfört en hel del förändringar i hur matematikundervisning bedrivs. En stor förändring kan ses i det faktum att matematiklektioner nu för tiden ofta innehåller moment där digitala verktyg används. LÄS MER
2. Digitala verktyg i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förbättring av elevernas resultat inom matematikämnet och diskussioner angående hur man kan öka elevernas engagemang inom ämnet är ständigt aktuella. Parallellt löper användning av digitala verktyg inom skolans värld til följd av den teknologiska revolutionen som påverkat alla i dagens samhälle. LÄS MER
3. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER
4. Olika klassrumsaktiviteter och undervisningsmetodersmöjligheter för lärande i geometri
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie är syftet att undersöka olika undervisningsmetoder och klassrumsaktiviteters påverkan på kunskapsutveckling i ämnet geometri. Som bakgrund till detta ligger de svenska elevernas bristfälliga geometrikunskaper. LÄS MER
5. Alla är ju parallellogrammer! : En interventionsstudie med dynamiska matematikprogram i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att tillföra kunskap om hur dynamiska matematikprogram kan användas av lärare i lågstadiet (årskurs 2) för att utveckla elevers förståelse för fyrhörningar. Vi ämnade också ta reda på vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av en undervisningsaktivitet likt denna. LÄS MER