Sökning: "George Orwell"
Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden George Orwell.
6. “Freedom is slavery—Ignorance is strength” : Teaching upper secondary school students about fundamental values and surveillance through George Orwell’s 1984
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
7. Dissonance in Gaskell’s Mary Barton: A Tale of Manchester Life and Orwell’s Down and Out in Paris and London
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : This essay identifies a type of narrative dissonance in the depictions of working-class conditions within Elizabeth Gaskell’s Mary Barton: A Tale of Manchester Life and George Orwell’s Down and Out in Paris and London. In this thesis, the dissonance is argued in part to be the effect created when an author belonging to one social class attempts to portray a class separate from their own. LÄS MER
8. Genuskonstruktioner i två dystopier : Värdegrundsarbete i gymnasieskolans svenskämne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I den här studien analyseras Nittonhundraåttiofyra av George Orwell och Circle av Dave Eggers utifrån queerteorier och teorier om hegemonisk maskulinitet för att studera hur könsroller framställs i två dystopiska verk skrivna med flera decenniers mellanrum men även för att diskutera hur texterna kan användas för att uppmärksamma teman som kön och identitet i värdegrundsarbetet på gymnasieskolan. Av studien framkommer att de flesta karaktärer i romanerna förhåller sig till rådande normer för respektive kön, även om normerna ser olika ut beroende på när verken skrevs. LÄS MER
9. Den ene personens utopi är den andres dystopi : En litteraturdidaktisk studie om hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever för det framtida samhället och möjliga katastrofer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I det här arbetet undersöker vi hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever till att bättre hantera katastrofer i framtiden men också hur dystopierna kan fungera som didaktiska verktyg för värdegrundsarbetet. Vi undersöker om arbetet med dystopier i skolan kan främja elevernas framtidstro, sökandet efter identitet samt det kritiska tänkandet. LÄS MER
10. Animal Farm, Truth and The Power of Language : Teaching Literature, Logic and Epistemology Together
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : Language can create realities, and the totalitarian pigs in George Orwell’s Animal Farm tend to use language in order to control the oppressed animals’ minds and world view. Orwell’s dystopian fable Animal Farm repeatedly deals with manipulative language, and so an analysis of the animal characters’ language may help upper secondary students to understand themes such as the power of language and truth. LÄS MER