Sökning: "Gert Biesta"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden Gert Biesta.

  1. 6. Samhällskunskapslärares pedagogiska praktik i relation till deras uppfattning om syftet med samhällskunskap : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Liv Nilsson; [2022]
    Nyckelord :syfte; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; kvalitativ intervju; gymnasieskola; demokrati;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker samhällskunskapslärares uppfattning av syftet med ämnet och deras uppfattning av sin pedagogiska praktik, samt hur lärarna uppfattar relationen mellan deras syn på syfte och pedagogiska praktik. Bakgrunden är en ämnesdidaktisk diskussion där lärares syn på vad eleverna ska använda kunskaperna till, har påverkan på undervisningens utformning. LÄS MER

  2. 7. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Sannel; [2022]
    Nyckelord :Earth emotions; arts-based environmental education; Estetiska lärprocesser; den ekologiska krisen; att vara i dialog med världen; bildpedagogik; miljöundervisning; känslor; klimat; skapande; lärande; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER

  3. 8. Vilken typ av medborgare vill vi ha? : en idealtypsanalys av kursplanen i samhällskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Johansson; [2022]
    Nyckelord :civics; curriculum theory; Gert Biesta; qualification; socialisation; subjectification; school; samhällskunskap; läroplansteori; Gert Biesta; kvalifikation; socialisation; subjektifiering; skolan;

    Sammanfattning : This study is written in the light of the ongoing debate in Sweden about the school's purpose, and the political will to enhance the schools focus on factual and subject knowledge. This study aims to explain how this purpose can be read in today's syllabus for the civics subject for school years 4-6. LÄS MER

  4. 9. Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Josefina Bodin; [2021-08-27]
    Nyckelord :moralisk känslighet; social- och kulturell kontext; lärares engagemang; elevens autonomi; elevens omvärld.;

    Sammanfattning : Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet (Thornberg 2008; Thornberg & Oguz 2013). LÄS MER

  5. 10. ANTIRASISM I GYMNASIESKOLAN : En intervjustudie om samhällskunskapslärares uppfattningar och implementeringar av ett antirasistiskt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lina Olsson; [2021]
    Nyckelord :The school s anti-racist mission; anti-racism; social studies teacher; upper secondary school; Michael Lipsky; grassroots bureaucracy; Emma Arneback; action orientations; semi-structured interview method;

    Sammanfattning : The school has an anti-racist mission where teachers, especially social studies teachers, have a central role. Previous research shows, however, that the school often lacks in counteracting racism, which raises questions about how teachers see racism as a phenomenon and school as an anti-racist place. LÄS MER