Sökning: "Gestaltningsformer"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Gestaltningsformer.
1. Tänk, tala, visa… skissa! : en konceptdriven designstudie för utforskning av hur ett datorstött verktyg för design skulle kunna främja idéutveckling vid kollaborativt skissande
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : Skisser är enkla och värdefulla gestaltningsformer för idéutveckling som kan formas med olika verktyg för design. De kan användas vid problemlösning och kommunikation samt vid enskilt- och kollaborativt skissande oberoende av användarens kompetens om design. LÄS MER
2. ’Den nya skogen’ : Hur transmodal design kan användas som verktyg i en audiovisuell produktionsprocess
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Denna studie undersöker hur processen för transmodalitet kan fungera som designverktyg, genom att undersöka multimodal omvandling av en audiovisuell gestaltning i relation till dess budskap. Detta för att öka förståelsen för hur processen för transmodal design kan användas som verktyg för design av budskap i audiovisuella gestaltningar. LÄS MER
3. Bränder i andra länder : Journalistikens medielogik och krisjournalistik i en transnationell värld
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik; Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna uppsats syftar till att få en generell uppfattning av hur svenska medier rapporterar om vildmarksbränder som sker i ett annat land. I vårt fall fokuserar vi på bränderna i Australien säsongen 2019/2020 och hur svenska medier rapporterade om dessa med särskilt intresse för gestaltningsformer, berättartekniker och på vilken nivå rapporteringen skedde. LÄS MER
4. Klippningens roll som Storytelling i Reklamfilm : En jämförande filmanalys av hur berättande förstärks avklippning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan reklamfilmers berättande och klippning. Hur använder man sig av olika klippmetoder i svensk reklamfilm idag och hur förs berättelsen framåt. Metoden för uppsatsen är en jämförande filmanalys. Fokusen kommer att ligga på sekvenser från tre olika svenska reklamfilmer. LÄS MER
5. Kungligheter i media : En komparativ studie av de kungliga bröllopen 1976 och 2015.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik; Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur den svenska kungafamiljen framställs i dags- och kvällspress under åren 1976 samt 2015. Den undersökta perioden gäller junimånad 1976, då Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath gifte sig samt junimånad 2015 när Carl-Philip och Sofia Hellqvist gifte sig. LÄS MER
