Sökning: "Giftedness"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade ordet Giftedness.

  1. 16. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christin Nilsson; Anneli Kempi; [2020]
    Nyckelord :Särskilt begåvade; särbegåvade; elever; matematik; identifiera; förmågor; metoder; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER

  2. 17. Elever med särskild språkbegåvning: Vilka är de? Hur anpassar vi undervisningen för att bemöta deras behov?

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karine Henderup; [2020]
    Nyckelord :elever med särskild språkbegåvning; särskilt språkbegåvade; särbegåvade elever; lärare i moderna språk.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare i moderna språk har för kunskaper för att kunna identifiera, uppmärksamma och anpassa sin undervisning för att bemöta elever med särskild språkbegåvning och tillgodose deras behov.  Studiens teoretiska utgångspunkter är Sternbergs och Zhangs Pentagonal implicit teori (1998) och Renzullis The Three Ring Conception of Giftedness teori (2016). LÄS MER

  3. 18. Lågstadielärares erfarenheter av att arbeta med högpresterande och särbegåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Waldt; Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :Högpresterande elever; lågstadielärare; lågstadiet; lärarperspektiv; matematik; särbegåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur lågstadielärare definierar och identifierar högpresterande respektive särbegåvade elever. Genom studien ville vi även undersöka vilka metoder som lärarna ansåg vara gynnsamma i mötet med dessa elever i matematikundervisningen samt se om lärarna får stöd av organisationen i bemötande av dessa elever. LÄS MER

  4. 19. Intelligens och ideologi i skolan : Intelligensforskningen och den svenska efterkrigstidens skoldebatt i ett ideologiskt ljus

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Martin Gunnesson; [2020]
    Nyckelord :Intelligence; psychometrics; ideology; school reform; experimental psychology; progressivism; democracy; giftedness; Intelligens; skolhistoria; ideologi; skolreformer; psykometri; demokrati; experimentell psykologi; begåvning;

    Sammanfattning : Intelligence and Ideology in School: The Science of Intelligence and the Swedish Postwar School Debate in an ideological light. In the 1940’s, Swedish progressives and conservatives alike embraced the study of human intelligence and psychometrics as a key science in the quest for improving modern society through comprehensive school reform. LÄS MER

  5. 20. Promoting knowledge acquisition by mathematically gifted pupils : A hermeneutic approach to exploring the current scientific research base for differentiation

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Christopher Johansson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; giftedness; gifted education; differentiation; hermeneutics;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the current scientific research base for differentiation as a means for promoting acquisition of knowledge by mathematically gifted pupils. Specifically targeted were pupils in primary education, intermediate grades and secondary education. LÄS MER