Sökning: "Gina Tricot miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gina Tricot miljö.
1. Cirkulär ekonomi inom modebranschen En studie över hur svenska fast fashion-företag kan arbeta cirkulärt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Bearbetning och utvinning av resurser har stor påverkan på den biologiska mångfalden. Modeindustrin är en bransch som är mycket resurskrävande och har en stor negativ påverkan på både människor och miljö. LÄS MER
2. CSR inom modebranschen : Konsumenternas uppfattningar av H&M:s och Gina Tricots CSR kommunikation.
Magister-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Purpose: The study intends to examine CSR in the fashion industry, from a consumer and company perspective. The purpose is to find out how consumers perceive and relate to CSR information that companies communicate by using a phenomenological research. LÄS MER
3. Fast Fashion 2.0 : en mer hållbar affärsmodell
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Att arbeta med miljö och hållbarhet blir allt vanligare inom modesektorn. Samtidigt ställs höga krav på hastighet inom textil- och klädindustrin som pressas till att leverera trendiga, prisvärda plagg i stora volymer så snabbt och effektivt som möjligt på marknaden. Det leder ibland till överproduktion och negativ miljöpåverkan. LÄS MER
4. Finns det en prispremie på ekologiska bomullskläder?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Idag är ekologiska produkter ett mycket omdebatterat ämne. En tydlig betalningvilja kan urskiljas på ekologiska matvaror men hur ser denna ut för ekologiska kläder? Värderas dessa också högre av konsumenterna? Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns en prispremie på ekologiskt producerade bomullskläder samt utreda eventuella bakomliggande orsaker till resultatet. LÄS MER
5. Fast Fashion : Företagens miljöarbete ur kundens perspektiv
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : I samma takt som produktionen av kläder tilltar, ökar även medvetenheten kring dess miljöpåverkan. Många företag arbetar efter avtal, märkningar och uppförandekoder för att på så vis reducera påverkan, dock kan det vara svårt för konsumenterna att veta vad de faktiskt står för och betyder. LÄS MER