Sökning: "Giraffspråket"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Giraffspråket.

  1. 1. Utan kommunikation, ingen konflikthantering! : En kvalitativ studie om kommunikationens betydelse för konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ahlam Al Jbawi; Fatima Nasreen; [2023]
    Nyckelord :Konflikt; Konflikthantering; Kommunikation; Giraffspråket; Cohens konfliktpyramid.;

    Sammanfattning : Förskoleverksamheten präglas av konflikter orsakade av bristandekommunikation. Syftet med denna studie är att undersöka betydelsen avkommunikation vid konflikthantering i förskolan. LÄS MER

  2. 2. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i förskolan : En undersökning kring hur pedagoger på förskolan definierar konflikter samt hur de arbetar med hantering av konflikter mellan barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicole Andersson; Jelena Dragicevic; [2016]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering samt konflikthanteringsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur pedagoger på två förskolor definierar konflikter samt hur de ser på sitt arbete med konflikter och hantering av konflikter mellan barnen. Studiens innehåll har utgått från det sociokulturella perspektivet (Säljö, 2012). LÄS MER

  4. 4. Giraffspråket – ett pedagogiskt förhållningssätt i för- och grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Charlotte Lindekrantz; Hanna Andersson; Lina Olausson; [2014]
    Nyckelord :Giraffspråket; Nonviolent Communication; Empatisk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på och arbete med Giraffspråket utifrån vår huvudfråga: -Vad innebär Giraffspråket? -Hur tillämpas Giraffspråket i den dagliga pedagogiska verksamheten? -Vad har Giraffspråket för effekt i verksamheten? Konflikter är en del av pedagogers vardag. För att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt samt att skapa en god och tillfredställande miljö, behövs metoder som främjar kommunikationen. LÄS MER

  5. 5. Den empatiska kommunikationen : En socialpsykologisk studie om huruvida en utbildning i den empatiska kommunikationsmodellen NVC påverkar en individs sociala interaktioner under och efter avslutad utbildning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Hillberg; Jessica Svensson; [2014]
    Nyckelord :Nonviolent Communication; Giraffspråket; Interaktionsritualer; Relationellt perspektiv; Punktuellt perspektiv; Vad eller Vem; Emotionellt arbete; Emotioner; Empati;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka huruvida individer som väljer att utbilda sig i en kommunikationsmodell upplever förändring i interaktion med andra människor efter avslutad utbildning. Studien är kvalitativ och grundar sig på en hermeneutisk forskningsansats vilket innebär att vi har tolkat några individers upplevelser av sin utbildning i Nonviolent Communication (NVC), både före, under och efter utbildningen. LÄS MER