Sökning: "Glasersfeld"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Glasersfeld.

  1. 1. Strukturerad matematikundervisning bland gymnasiesärskolans elever. : Kan det öka elevernas matematiska förmåga?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annette Bergvall Olsson; [2016]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; funktionshinder; gymnasiesärskola; proficient teacher; taluppfattning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning :  Syftet med detta arbete är att undersöka om de arbetsmetoder som anses vara framgångsrika vid inlärning av elevers taluppfattning hos elever inom den ordinarie grundskolan, även fungerar med elever som har bedömts ha en utvecklingsstörning och då placerats inom särskolan. I detta arbete undersöktes en elev. LÄS MER

  2. 2. För matematiken i tiden - matematiken i tidslinjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Lundgren; Hedvig Francke; [2005]
    Nyckelord :avstånd; dialog; matematik; negativa tal; proportionalitet; samtal; stora tal; tid; tidslinjer;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vilka delar inom matematiken som kan hjälpa eleverna att utveckla sin förståelse för %u201Dlång tid%u201D och tidslinjer. I analysen diskuteras resultaten utifrån utvecklingspsykologiskt perspektiv/strukturteori (Piaget), sociohistorisk/sociokulturell teori (Vygotskij) och konstruktivistisk teori (von Glasersfeld). LÄS MER

  3. 3. Shaky constructions

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Annika Wallin; [1996]
    Nyckelord :constructivism; radical constructivism; social constructivism; Glasersfeld; Ernst von; Philosophy; Filosofi; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : I aim to examine what should be demanded of a constructivistic theory trying to describe the construction of a human belief-system. My claim is that such a theory cannot allow entities in the description of how a human being constructs the world he or she lives, that are not allowed in the act of constructing the life-world. LÄS MER