Sökning: "Globalisering journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Globalisering journalistik.

  1. 1. International tech companies in the Swedish media landscape – Bound for success? : A case study about what can affect international tech companies’ success when establishing a presence in the Swedish media landscape

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maha Hafidh; [2023]
    Nyckelord :Public relations; journalism; media landscapes; international public relations; Omvärldsrelationer; journalistik; medielandskap; internationell PR;

    Sammanfattning : Denna fallstudie presenterar forskning om vad som kan påverka framgången för internationella teknikföretag när det kommer till att etablera sig i det svenska medielandskapet. Sverige ses som ett nav för innovation och med globalisering samt framväxten av kommunikationsteknologier kan företag bedriva sin verksamhet på andra marknader än deras ursprung, vilket gör det viktigt att förstå vad som kan påverka framgången med att etablera sig i det svenska medielandskapet när man genomför kommunikationsinsatser. LÄS MER

  2. 2. Riding the wave : En tematisk textanalys av framställningen av sydkoreansk populärkultur inom svensk journalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Ghoreishi; Felicia Brunzell; [2022]
    Nyckelord :text; culture; globalization; hallyu; article; society; media; text; kultur; globalisering; hallyu; artikel; samhälle; medium;

    Sammanfattning : This qualitative study has chosen to examine how South Korea and its popular culture isbeing portrayed in Swedish journalistic and how it may come to play a role in theportrayal of South Korea as a society. Our aim with the research was to see how SouthKorean popular culture is portrayed in Swedish journalism and to investigate whetherthe Swedish presentation of South Korean popular culture also can be used to shareperspectives regarding societal standards, and how popular culture is used engagediscussions about South Korea as a society. LÄS MER

  3. 3. Gangs who rule the night : En kritisk diskursanalys av Al Jazeera English, CNN och SVT:s framställning av Islamiska Statens upplösning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Otto Jaksch; Matilda Bank; [2020]
    Nyckelord :Islamic State; ISIS; ISIL; Daesh; Al-Jazeera English; CNN; SVT; global journalism; journalistic culture; Islamiska staten IS ; Al-Jazeera English; CNN; SVT; global journalistik; journalistisk kultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra hur Al Jazeera English (AJE), CNN och SVT, tre nyhetsmedier inom olika mediesystem, rapporterar kring upplösningen av Islamiska staten (IS). Vi har intresserat oss för att se till hur samhälleliga, kulturella och journalistiska element, och maktkampen mellan dessa, påverkar nyhetsmediernas nyhetsvärdering och nyhetsrapportering. LÄS MER

  4. 4. I skuggan av Vita Huset : En kvantitativ innehållsanalys av Rapports bevakning av norska och amerikanska politiska val

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Sebastian Harryson; Lars Wittlock; [2017]
    Nyckelord :amerikanisering; globalisering; innehållsanalys; nyhetsvärdering; public service; Rapport; utrikesjournalistik i SVT;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ämnar göra ett nedslag i den politiska utrikesrapporteringen, och undersöka hur mycket tid som SVT:s Rapport ägnar åt amerikanska presidentvalet i förhållande till det norska stortingsvalet. Uppsatsen ämnar också undersöka om det har skett någon synbar förändring över tid. LÄS MER

  5. 5. Underhållning är makt : En kvalitativ framinganalys om amerikanisering i svensk, kenyansk och singaporiansk nyhetsförmedling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Malin Olhag Olausson; [2016]
    Nyckelord :Amerikanisering; Domesticering; Framing; Globalisering; Nyheter; Politisk kommunikation;

    Sammanfattning : It is through the material that is presented to us by the media, that we form our perception of the world and our opinions about it. Therefore the framing of news is important to study, especially in our globalized world where the economy, politics and communication has a strong connection. LÄS MER