Sökning: "Globalization."
Visar resultat 1 - 5 av 1844 uppsatser innehållade ordet Globalization..
1. Regional industrialisering och auktoritära-liberala värderingar : En undersökning av sambandet mellan industrialiseringsgrad, ojämlikhet och den konservativa backlashen
Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : According to Ronald Ingleharts research deindustrialized and affluent societies are expected to have increasingly open, progressive, and tolerant citizens. However, during the last decade political developments have been reversed. More than 25% of Europeans now adays vote for a right-wing populist party. LÄS MER
2. The Impact of Language on Bilateral Trade
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomiSammanfattning : This paper investigates the impact of different language factors on international bilateral trade from 1996 to 2020 through gravity model analysis. Sharing a common language has been proven to facilitate trade between countries and is often included as an indicator variable in the gravity model of trade. LÄS MER
3. Vinst och hållbarhet i bolagsstyrningen - Förhållandet mellan bolagsledningens handlingsutrymme att agera hållbart och det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : De senaste årens intensifierande globalisering och växande klimatkris har lett till en allt hetare diskussion om företagens påverkan på klimatet, vilket har resulterat i att företagen i dagens samhälle förväntas och är skyldiga att ta ett större ansvar för att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter utifrån exempelvis CSR eller ESG. Trots detta utgör vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER
4. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER
5. Eurocentrism i svensk historieundervisning? : En kunskapsöversikt kring eurocentrismens konsekvenser för historieundervisningen samt vilka alternativa arbetssätt lärare kan använda sig av i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The increased multiculturalism and globalization in both Sweden and Swedish classrooms poses new demands on history education. This knowledge overview aims to answer questions regarding Eurocentrism, one in which we dive into the consequences of the eurocentric history view and the other where we look into alternative methods to work with or against Eurocentrism in history education. LÄS MER