Sökning: "Glokal"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Glokal.

  1. 1. Visuell litteracitet: en grundläggande läsförmåga i visuellt glokal, multi- och interkulturell bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Lindström; Anna Wennström; [2020]
    Nyckelord :visual literacy; visuell litteracitet; art education; bildundervisning; glokal; glocal; multiculturality; multikultur; interculturality; interkultur;

    Sammanfattning : This synopsis discusses how and why Swedish art education ought to focus on teaching visual literacy from a glocal perspective. The aim is to position Swedish art education in a glocal, multi- and intercultural context. Searches were conducted mainly on LibSearch, as well as Google Scholar. LÄS MER

  2. 2. Corporate Social Responsibility (CSR) i en internationell kontext : En studie om svenska företag i Brasilien

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johan Andersson; Oliver Lindqvist; [2017]
    Nyckelord :CSR; CSR strategy; global; glocal; local; national culture; Brazil; CSR; CSR-strategi; global; glokal; lokal; nationskultur; Brasilien;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att kartlägga huruvida svenska företag anpassar sina CSR-strategier i en internationell kontext. Studien har även ett delsyfte som ämnar att undersöka koordinationen mellan huvudkontor och dotterbolag samt vilka anledningar som ligger bakom vald strategi. LÄS MER

  3. 3. Den ideella föreningens kommunikativa utmaningar på en glokal marknad : - En förstudie till en kommunikationsplan för kulturföreningen Humlan.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Nils Håkansson; [2014]
    Nyckelord :non-profit organizations; globalization; glocalization; Humlan; refeudalization; public relations; media richness theory.; ideella organisationer; globalisering; glokalisering; Humlan; refeodalisering; strategisk kommunikation; media richness theory.;

    Sammanfattning : Non-profit organizations’ communicational challenges in a glocal market – A pre-study to a communication plan for the non-profit organization Humlan. This study intends to examine and analyze the current strategic position of the non-profit organization Humlan, and how the organization can develop their communicational efforts to make themselves more competitive in the glocalized market in which they compete. LÄS MER

  4. 4. Regionalisering : ett nytt steg i företags internationaliseringsprocess?

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Julia Hultström; Karin Stålberg; [2002]
    Nyckelord :Business and economics; Glokal; Internationaliseringsstrategier; Kluster; Regionalisering; Uppsala-skolan; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det sista steget i Uppsala-skolans etableringskedja innebär att företagen flyttar betydande delar av verksamheten utomlands, men är det verkligen det sista steget? Sedan en tid tillbaka har alltfler företag valt att regionalisera sin internationella verksamhet, vilket innebär att olika nationella verksamheter samordnas och att en regional organisation skapas över nationsgränserna. Hur tar sig en regionalisering i uttryck och kan regionalisering ses som ett nytt steg i företags internationaliseringsprocess? S yfte: Utifrån en studie av företags regionalisering syftar uppsatsen till att bidra med kunskap om företags internationalisering genom att undersöka om regionalisering är ett nytt steg i företags internationaliseringsprocess. LÄS MER