Sökning: "Goda förutsättningar"

Visar resultat 6 - 10 av 2197 uppsatser innehållade orden Goda förutsättningar.

  1. 6. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :David Furuholm; David Palm; [2024]
    Nyckelord :Brottsprevention; Sahlin; Skolan; Lärare; Preventionsmodeller;

    Sammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER

  2. 7. Psykologisk trygghet hos individen och ansvarstagande i yrkesrollen                                 : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Maria Andrén Castagna; Monika Zetterberg; [2024]
    Nyckelord :Psychological safety; responsibility; inclusive culture; learning; curiosity; working alone; Psykologisk trygghet; ansvar; inkluderande kultur; lärande; nyfikenhet; ensamarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka upplevelser av och uppfattningar om psykologisk trygghet i relation till ansvarstagande bland skogliga planerare utifrån frågeställningarna: hur ser den psykologiska tryggheten ut bland skogliga planerare? Samt: hur påverkar förekomsten av psykologisk trygghet individens upplevda möjlighet till ansvarstagande i sin yrkesroll? Kvalitativ, induktiv metod med fenomenologisk ansats valdes för studien. Materialinsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fritz-Anton Fritzson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI inom filosofiutbildning; Generativ AI; filosofididaktik; AI och individanpassning av undervisning; AI och tillförlitlighet vid examinationer; AI och kritisk tänkande;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares perspektiv på inkludering av barn i behov av särskilt stöd : Förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Julia Hugsén; Anna Sallander; [2024]
    Nyckelord :children with special needs; inclusion; preschool teachers perspective; preschool teachers preconditions; preschool teachers strategies; barn i behov av särskilt stöd; förskollärares förutsättningar; förskollärares strategier; förskollärarperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barn stimulans och stöd med avsikt att ge varje enskilt barn goda möjligheter att tillägna sig utbildningen. Förskollärare har ett stort ansvar i inkluderingen av barn i behov av särskilt stöd. Tidigare forskning visar att inkludering är ett mångfacetterat begrepp. LÄS MER

  5. 10. Elevers inflytande och demokratiska möjligheter i fritidshemmet : grundskola och anpassad grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Aleksandra Persson Dimitrovska; Frida Rångemyr; [2024]
    Nyckelord :Fritidshem; inflytande; demokrati; delaktighet; elever.;

    Sammanfattning : Elevers inflytande och delaktighet är en central roll i läroplanen för fritidshem och ett viktigt globalt ämne. Hur inflytandet och de demokratiska möjligheterna för elever tas till vara på inom fritidsverksamheten. Samt elevers perspektiv inom praktisering, inflytande och delaktighet på grundskolan och anpassad grundskola. LÄS MER