Sökning: "Goffman kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden Goffman kommunikation.

  1. 1. LE OCH VINKA POLITIKER! En kvantitativ innehållsanalys av svenska EUparlamentarikers självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Reis; [2024-03-04]
    Nyckelord :Social Media; Instagram; Political Communication; Selfpresentation; Political Personalization; Gender;

    Sammanfattning : The evolution of social media has changed the way people communicate, among other things the political communication. On social media political actors can communicate directly to their audience and circumvent the traditional media, and it is also platforms that have a more personal focus. LÄS MER

  2. 2. MASK ON MASK OFF En kvalitativ intervjustudie om ungas psykiska hälsa och identitetsskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Jimenez; [2023-10-12]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; ungdomar; identitetsskapande; normer; stigma; Goffman; sociala medier; skola; främjande insatser;

    Sammanfattning : Ungas psykiska hälsa är en av vår tids största samhällsutmaningar, och för att samhället i stort ska kunna skapa bättre förutsättningar för unga behöver vi bättre kunskap om hur unga själva resonerar om psykisk hälsa och vad som får dem att må bra respektive dåligt. Det behövs kunskap om vilka strategier de har och vilket stöd de behöver. LÄS MER

  3. 3. ”SÅ SNYGGT SOM MÖJLIGT UTAN ATT DET SYNS ATT MAN HAR FÖRSÖKT” En kvalitativ studie om unga vuxnas upplevelser av självpresentation på dejtingappar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Ebefors; Fredrika Lindner; [2023-10-03]
    Nyckelord :Självpresentation; dejtingapp; Tinder; Hinge; autenticitet; intrycksstyrning; signaler; motiv;

    Sammanfattning : Executive summary People publicly announcing their search for love is hardly a new phenomenon. Contact ads have existed in newspapers since the 17th century and the concept is still current, albeit now in the re mediated form of dating apps. LÄS MER

  4. 4. “MED KODEN FAMILJ10 FÅR NI 10% RABATT PÅ…” En kvalitativ innehållsanalys av barns involvering i familjevloggares betalda samarbeten på YouTube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Martina Davitkova; Hanna Eklund; Ella Engberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :kommersiell sharenting; familjevloggare; YouTube; influencers; främre regionen; bakre regionen; fasad; intrycksstyrning; självpresentation; barn; utsända uttryck; överförda uttryck;

    Sammanfattning : EXECUTIVE SUMMARY In the early 2000s, the rise of the influencer industry began. An influencer refers to a person with influence and the ability to influence their audience to consume certain products or perform a specific action. LÄS MER

  5. 5. Leder ett sexpack alltid till sex? : Hur användare på Tinder reflekterar kring självrepresentationer baserat på intentioner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Nyberg; Ida Flodin; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Intention; Self-representation; Consumption; Tinder; Intention; Självrepresentation; Konsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att analysera och finna mönster på hur användare reflekterar över framställningen av sin profil på Tinder beroende på deras intentioner. Frågeställningarna som besvaras är hur användare reflekterar kring vilka intentioner som driver dem att använda Tinder, samt hur användare motiverar sina självrepresentationer beroende på dess intentioner. LÄS MER