Sökning: "Gordana Malmö"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Gordana Malmö.

  1. 1. Hur ser delaktigheten ut inom LSS?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Gordana Fimiani; [2019]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; autism; delaktighet; inflytande; självbestämmande; arbetssätt och metoder; kommunikation; särskilt boende; gruppboende; särskild service;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur delaktigheten ser ut på särskilda boenden vilka regleras genom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lagstiftningen omfattar personer med intellektuella och psykiska funktionsnedsättningar som är i störst behov av samhällets stödinsatser för att kunna erhålla en god livskvalitet. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Liljekvist; Gordana Krstic; [2017]
    Nyckelord :Begreppsbaserad undervisning; Inkludering; Learning study; Lärandeobjekt; Samhällsekonomi; Variationsmönster; Variationsteori;

    Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 3. Kolla vad jag har stjält!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gordana Ahlbin; Ruxandra Neagu; [2016]
    Nyckelord :Barn; Fri lek; Immanent pedagogik; Kommunikation; Konflikter; Konflikthanteringsstilar; Samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur konflikter uppstår och hanteras i barns fria lek på en förskola. Vi har använt oss av följande frågeställningar för att uppnå syftet: Hur uppstår konflikter mellan barn och vad utlöser dem? Hur ser konflikternas innehåll och struktur ut? Hur hanterar barnen själva de konflikter som uppstår? Studien utgår från teorier om konflikthantering, lekregler, verbal och icke-verbal kommunikation, immanent pedagogik och självreglering vilka vi använt oss av som analysverktyg. LÄS MER

  4. 4. Svenska som andraspråk - bedömning genom DLS-test

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pajic Gordana; [2007]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; integrerad undervisning; andraspråksundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att se hur pedagoger arbetar språkutvecklande med andraspråkselever på en mindre skola utan SVA-lärare. Integreras andraspråksundervisningen eller isoleras den från den övriga verksamheten? Undervisningen måste ske i ett för eleven naturligt sammanhang samt ha koppling till elevens förförståelse. LÄS MER

  5. 5. Individualization of Language Teaching,Theory versus Praxis

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gordana Nenadic; [2006]
    Nyckelord :responsibility; motivation; control; individualization of teaching;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur individualiserad undervisning fungerar i praktiken. Fyra huvudområden,som anses vara grundläggande kriterier för individualiserad undervisning dvs. ansvar, planering, motivation och kontroll undersöks närmare. LÄS MER