Sökning: "Gotik"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade ordet Gotik.

  1. 16. ”All this will presently be; but at first there is only the ruin”. Om romantikens reception av Netley Abbey i bild och text.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Sigrid Nilsson; [2016]
    Nyckelord :communitas; gothic; gothic architecture; gothic literature; heterotopia; liminality; Netley Abbey; numinous; the picturesque; ruin; ruin romanticism; the sublime; gotik; gotisk arkitektur; gotisk litteratur; heterotopi; liminalitet; numinös; det pittoreska; ruinromantik; det sublima; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : In late 18th and early 19th century Britain, a new literary genre called The Gothic was created. It heavily featured architecture and its space in order to create atmosphere and emotional impact. The rise of the Gothic novel coincided with a growing interest in Gothic architecture. LÄS MER

  2. 17. En egen röst : En komparativ studie i karaktäriseringen av Madeleine Usher i Edgar Allan Poes och Bethany Griffins skräcklitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Matt; [2015]
    Nyckelord :Poe; Griffin; Usher; gotik; skräcklitteratur; genus; genuskritik; genussystem; genuskontrakt; karaktärisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats innehåller en komparativ studie kring karaktäriseringen av den fiktiva figuren Madeleine Usher i Edgar Allan Poes 1800-tals novell "The Fall of the House of Usher" och Bethany Griffins re-telling av novellen i sin skräckroman The Fall, publicerad 2014. Syftet är att synliggöra hur Madeleine porträtteras och karaktäriseras ur ett genuskritiskt perspektiv med hjälp av bland annat Yvonne Hirdmans teori om genussystem och genuskontrakt, samt Maria Nikolajevas narratologiska teori om konvenansen kring litterärt kön. LÄS MER

  3. 18. Romantikens sköna och sublima konst : konstnärerna Caspar David Friedrich och Marcus Larson

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frida Hemmingson; [2015]
    Nyckelord :Romantiken; Caspar David Friedrich; Marcus Larson; Landskap; Konst; Litteratur; Gotik; Sublim;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur konstnärerna Caspar David Friedrich och Marcus Larson kan ha influerats av epoken romantiken i deras konst samt att den undersöker om deras bildkonst kan kopplas till den gotiska litteraturens tematik. ... LÄS MER

  4. 19. Romantikens sköna och sublima konst : konstnärerna Caspar David Friedrich och Marcus Larson

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kulturvetenskaper, KVA; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frida Hemmingson; [2015]
    Nyckelord :Romantiken; Caspar David Friedrich; Marcus Larson; Landskap; Konst; Litteratur; Gotik; Sublim;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker på vilket sätt konstnärerna Caspar David Friedrich och Marcus Larsons konst influerats av epoken romantiken samt om deras bildkonst kan ha kopplingar till den gotiska litteraturens tematik. ... LÄS MER

  5. 20. Genom odöda stilar och transformerade masker : Populärkulturell återanvändning av Goyas och Fuselis konst i nyadaptionen av slasherfilmen Terror på Elm Street

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Tobias Bjerre; [2015]
    Nyckelord :Slasher; romanticism; gothic; horror; Goya; Fuseli; A Nightmare on Elm Street; nightmares; intertextuality; transmediation; intermediality; self-reference; gothic novel; Slasher; romantik; gotik; skräck; Goya; Fuseli; Terror på Elm Street; mardrömmar; intertextualitet; transmediering; intermedialitet; självrefererande uttryck; gotisk novell; skräckfilm; konst;

    Sammanfattning : Studien undersöker användningen av Goyas etsning När förnuftet sover kommer monstren och Fuselis oljemålning Nattmaran som förekommer i slasherfilmen Terror på Elm Street (2010). Konstverken är placerade i en scen där konstverken bland annat får en självrefererande roll eftersom det som sker i konstverken även sker i filmen. LÄS MER