Sökning: "Gränsöverskridande e-handel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Gränsöverskridande e-handel.

  1. 1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  2. 2. Att e-handla i Sverige eller utomlands, vad är det som avgör? : En kvantitativ studie om faktorer som kan ligga bakom unga svenska konsumenters beslutsfattande vid gränsöverskridande e-handel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Joel Amanuel; Sahand Bamerni; [2022]
    Nyckelord :Cross-border e-commerce; word of mouth; consumer ethnocentrism; perceived risk; country of origin; Gränsöverskridande e-handel; word of mouth; konsumentetnocentrism; upplevda risker; country of origin;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine if there are any factors that influence young Swedish consumers' willingness to participate in the cross-border e-commerce market. Another aim is to examine the perceived risks associated with e-commerce in Sweden and overseas. The authors generated ten hypotheses to test this. LÄS MER

  3. 3. Den digitala inre marknaden - Ett verkligt gränslöst Europa?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Christoffer Kvarnmark; [2017]
    Nyckelord :EU-law; EU-rätt; Europarätt; Den digitala inre marknaden; Geolokalisering; Geoblock; E-handel; E-commerce; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks den inre marknaden inom Europeiska unionen och även huruvida den s.k. digitala inre marknaden mer och mer kommer att få en väsentlig betydelse för framtiden. Den digitala inre marknadens frammarsch förhalas just nu på grund av diverse nationella regleringar inom ett flertal juridiska områden. LÄS MER

  4. 4. Gränsöverskridande marknadsföring vid e-handel : - En uppsats om kolliderande principer vid val av jurisdiktion samt om geolokalisering som verktyg

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Clara Kjellman; [2016]
    Nyckelord :marknadsföring; e-handel; marknadsföringslagen; e-handelslagen; geolokalisering; gränsöverskridande marknadsföring; geografisk lokalisering;

    Sammanfattning : E - handeln har på senare tid ökat markant inom Europa. Eftersom handeln på nätet ofta är gränsöverskridande uppkommer ständigt nya rättsliga problem. LÄS MER

  5. 5. Internet Jurisdiction over B2C Contracts under the Brussels I Regulation after the CJEU’s Decision in Joined Cases Pammer and Alpenhof

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sven Lindblom; [2012]
    Nyckelord :Private International Law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Gränsöverskridande e-handel ger upphov till en del juridiska problem inte minst då tvister uppstår mellan avtalsparterna. Något som diskuterats särskilt bland rättsvetare världen över, är vilket lands domstol som ska ha jurisdiktion när avtalstvister uppstår i detta sammanhang. LÄS MER