Sökning: "Grading framework"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden Grading framework.

  1. 6. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER

  2. 7. Hur upprätthålls livsmedelsproduktion under samhällskriser? : en studie om kvantifiering av resiliensaspekter inom REKO-ringsproduktion

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Idun Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :resiliens; absorptionskapacitet; adaptiv kapacitet; transformativ kapacitet; livsmedelsberedskap; försörjningsberedskap; livsmedelskedja; sårbarhet;

    Sammanfattning : Frågan om Sveriges självförsörjningsgrad har aktualiserats i samband med en ökad orosnivå i samhället, till följd av krig, pandemier, extremväder och efterföljande distributionskriser i samhället. Dagens globala och komplexa försörjningskedjor innebär att Sverige kan drabbas kraftigt av störningar som sker långt ifrån landets gränser. LÄS MER

  3. 8. Praktiska moment i teknik på gymnasiet : En studie om hur läromedel och elever förhåller sig till de praktiska momenten i teknikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Jacob Günther; [2023]
    Nyckelord :Swedish upper secondary school; technology education; teaching material; practical teaching; Gymnasieskolan; teknik; läromedel; praktiska moment;

    Sammanfattning : Drygt 20 år sedan återinfördes teknikprogrammet på den svenska gymnasieskolan. Programmet har fem olika inriktningar, gemensamt för alla dessa är ämnet teknik. Ämnet består av tre kurser, varav en är obligatorisk på teknikprogrammet. LÄS MER

  4. 9. Pratet och räknefärdigheten : Från det procedurala mot det konceptuella

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :László Fodorpataki; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; mathematics curricula; conceptual knowledge; procedural knowledge; rote learning; imitative reasoning; creative reasoning; algorithm;

    Sammanfattning : I identify a recent trend in school mathematics as well as in some of the research literature in mathematics education: an emphasis on creative uses of mathematics and an increased emphasis on verbalizations, reasoning and conceptualization as opposed to numerical and computational skills. With tools provided by a qualitative textual analysis of several Swedish curricula from the past from which I trace a shift of focus from the classical towards the conceptual aspects of mathematical knowledge, I examine the common research framework for discussing mathematical knowledge in terms of the procedural and the conceptual. LÄS MER

  5. 10. Samarbetet mellan NIU och fotbollsklubbar : Hur fungerar Stockholms NIU-skolor med inriktning fotboll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Daniel Eliasson; Henrik Sätre Isberg; [2023]
    Nyckelord :fotboll; NIU; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att få undersöka hur NIU gymnasieskolor i Stockholm och i närområdet till Stockholm fungerar och samarbetar med fotbollsföreningar. För att försöka nå studiens syfte kommer följande frågeställningar att genomsyra uppsatsen. LÄS MER