Sökning: "Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation.

  1. 6. AKK, för vems skull? : En kvalitativ studie som undersöker barn och förskollärares uppfattningar kring AKK i förskolan. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Eklund; Matilda Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Funktionsvariation; neurotypiska barn; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; alternativ och kompletterande kommunikation; barns perspektiv; barnperspektiv; vuxencentrerad kommunikation; barncentrerad kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om kommunikation utifrån det kommunikativa hjälpmedlet AKK i förskolan. Detta genom att inta ett barns perspektiv och ett barnperspektiv för att få både barnens och förskollärarnas uppfattningar utifrån forskningsfrågorna. LÄS MER

  2. 7. Pedagogers arbete med kommunikation : En studie om alternativ kompletterande kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Alternativ kompletternade kommunikation; förskola; TAKK; GAKK; inkludering;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ etnografisk studie där syftet med studien är att synliggöra vilka och i vilken mån pedagoger inom förskolan, använder olika metoder för att skapa möjligheter till en kommunikativ och inkluderande miljö för alla barn. Lärande sker ofta i sociala sammanhang där alternativ kompletterande kommunikation (AKK) kan skapa förutsättningar för individen, gällande sociala kompetenser, ökat självförtroende samt välmående. LÄS MER

  3. 8. AKK för barn med NPF i förskolan: Förhållningssätt hos pedagoger

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Soneson; Therese Spolander; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Grunden till denna uppsats och den genomförda studien utgår från våra personliga intressen inom ämnet och dessutom att det finns en kunskapslucka och brist på forskning inom ämnesområdet. Syftet med denna studie var att fånga in pedagogers olika synsätt och arbetssätt kring Alternativa Kompletterande Kommunikation (AKK) och barn med Neuropsykiatriska Funktionsvariationer (NPF). LÄS MER

  4. 9. Vi kan nog snäppa upp! : Delaktighet i undervisningen för elever som saknar tal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Karin Moberg Hillmann; [2016]
    Nyckelord :AKK; delaktighet; funktionshinder; GAKK; inkludering; rörelsehinder; skola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka icke talande elevers upplevelse av delaktighet i undervisningssituationen. Jag ville ta reda på vad som kan främja delaktighet och vad som kan vara hinder. LÄS MER

  5. 10. Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation, GAKK : Upplevelser från brukare och vårdnadshavare, en systematisk litteraturstudie.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Maxine Brännlund; Sanne Wallén; [2015]
    Nyckelord :logopedi; grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; GAKK; metasyntes; kommunikation; brukare; vårdnadshavare; föräldrar; litteraturstudie; upplevelser; synpunkter; åsikter; erfarenheter; högteknologisk GAKK; lågteknologisk GAKK;

    Sammanfattning : The ability to speak with one another is important for all people, but this ability can not be taken for granted when dealing with communicative disabilities. The aim of this systematic literature review was to highlight user and caregiver views and experiences of aided augmentative and alternative communication (aided AAC). LÄS MER