Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Designers Krav på Midjourney : En Studie om Integrationen av Bildgenererande AI i Grafiska Formgivares Arbetsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Lukas Bruhn; Max Algelin; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; Graphic Design; Midjourney; Requirement Design; Idea Generation; Generativ Artificiell Intelligens; Grafisk Formgivning; Midjourney; Kravutformning; Idégenerering;

    Sammanfattning : Text-to-image generation is one of the most significant technological advancements in artificial intelligence (AI) during recent years, with the software Midjourney being amongst the most popular tools for this purpose. There is however some uncertainty about how tools like Midjourney will impact and integrate with creative professions, such as graphic design. LÄS MER

  2. 2. Digitalt anpassad information för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Zoort; [2023]
    Nyckelord :Text design; dyslexia; reading and writing difficulties; information design; simplification; accessibility; Textdesign; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; informationsdesign; förenkling; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i informationsdesign med inriktning textdesign. Syftetmed studien är att undersöka aspekter som gör digitala texter tillgängliga förutvald mottagargrupp med hjälp av principer framtagna för dessa i kombinationmed principer inom informationsdesign. LÄS MER

  3. 3. “Det borde en seende också förstå att det inte funkar” : En studie om tillgänglighet för synskadade i grafiskt material.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sofia Hall; Lina Sandén; [2023]
    Nyckelord :Graphic identity; information design; UX design; accessibility template; WCAG; corporate identity; visual communication; usability test; design; Grafisk profil; informationsdesign; UX-design; tillgänglighetsmall; WCAG; företagsidentitet; visuell kommunikation; användbarhetstest; formgivning;

    Sammanfattning : I takt med teknologins utveckling växer även klyftan mellan visuellt innehåll och synskadade användare, då visualitet är den primära källan för informationsdesign. Denna artikel har som ändamål att undersöka hur en designer kan anpassa sin design och designprocess för att öka inkluderingen och minska kunskapsluckan. LÄS MER

  4. 4. Människa-dator interaktion under färd : en mixad studie hur designval påverkar förares interaktionstid

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Björn Jalmskog; Johannes Tholsgård; [2022]
    Nyckelord :Infotainment system; User interface; HMI; HCI; Interaction design; nderhållningssystem; Användargränssnitt; HMI; HCI; Interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur grafisk formgivning och design kan påverka den interaktionstid som krävs av förare, när de framför en bil utrustad med ett underhållningssystem samtidigt som de ska justera ett antal funktioner. Denna teknik är något som vuxit fram inom fordonsbranschen som en del av den pågående globala digitalisering vi ser. LÄS MER

  5. 5. Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende : Hur kan formgivningen av K-pop album och relaterad merch påverka konsumentbeteende?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identity-making; fandom; consumer behavior; parasocialism; kpop album; kpop merch; artist memorabilia; fan culture; collecting merch; participatory culture; idol consumption; korean popular culture; hallyu; k-pop; k-pop album; graphic design; south korea; photocard; unboxing; packaging design; k-pop merchandise; kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER