Sökning: "Grafisk stil"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Grafisk stil.

  1. 1. Spelkaraktärers utveckling, i förhållande till Uncanny Valley : En jämförande studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Timothy Westmoreland; Kitti Khunkaew; [2024]
    Nyckelord :Uncanny Valley; datorspel; spelkaraktärer;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur Uncanny Valley-fenomenet påverkat digitala karaktärer ur ett nutida perspektiv och hur resultatet kopplas till utvecklingen av ny teknologi. Detta har utförts genom att se över vilka skillnader som observerats idag jämfört med en studie utförd 2009 av Tinwell (2009). LÄS MER

  2. 2. Retrografisk skräck : Analys av nostalgisk representation & framkallandet av skräck inom indiespelgrafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fanny Lindholm; Samuel Harju; [2024]
    Nyckelord :nostalgisk grafik; retrografik; indiespel; skräckspel; spelgrafik;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att vidare undersöka den retrografiska trenden som har förekommit i indie-skräckspel under senare tid, där indie-spelutvecklare utnyttjar nostalgisk, lågteknologisk grafik i sina skräck-verk. Syftet var att urskilja vad som gör nostalgiska representationer användbart för grafisk utveckling av skräckspel, hur dessa representationer går att applicera för att möjligtvis framkalla skräck. LÄS MER

  3. 3. Grafiska stilar inom spel med syfte att lära ut : En undersökning om grafiska stilar påverkar lärandeaspekten av spel med syfte att lära ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grafiskstil; Lärande; konstruktivism; Motor; Interaktivitet;

    Sammanfattning : Detta arbete har undersökt om val av grafikstil påverkar den utbildande aspekten inom spel med syfte att lära ut, som ämne valdes motorer. För att besvara frågeställningen valdes ämnet motorer. Artefakterna som skapades i samband med detta arbete bestod av två program med grundläggande interaktivitet. LÄS MER

  4. 4. LOW POLY I 3D GRAFISK MILJÖ : En studie om Low Poly acceptans och upplevelse av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Linnér; [2023]
    Nyckelord :Low Poly; Game Graphic; Spelgrafik; 3D Design;

    Sammanfattning : Frågeställningen för denna studie; Vad är det som ger Low Poly tillräcklig attraktionskraft i spel för att spelaren ska vilja stanna kvar i miljön och utföra spelmoment och vilja spela vidare? Detta är en digitalt utförd kvantitativ studie, baserad på en spelscen skapad i Low Polygrafik, föreställande en tidlöst utformad sushibar. Teststimuli var bilder från den skapade scenen. LÄS MER

  5. 5. Grafisk stil och dess påverkan : En remediering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emmy Lövdahl; [2022]
    Nyckelord :Remediering; spelgrafik; form; färg; bildanalys;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks frågan: Hur påverkar den grafiska stilen den specifika atmosfären/auran i en scen och blir spelets atmosfär igenkännbart i en stillbild efter en remediering? Frågeställningen besvarades med hjälp av ett projektarbete där två spel undersöktes, spelen som undersökts var The Last of Us (2020) och Stardew valley (2016). Från spelen skapades remedieringar utifrån en scen från respektive spel. LÄS MER