Sökning: "Grammatik dialog"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Grammatik dialog.

  1. 1. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  2. 2. ”resa både i tiden, i rymden och i hela världen” : En kvalitativ intervjustudie av fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2022]
    Nyckelord :Meningsskapande; sociala samspel; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen. Studiens resultat grundar sig på kvalitativa intervjuer av fyra F-3-lärare. LÄS MER

  3. 3. MEDBORGAREN I KOMMUNENS KOMMUNIKATIONSPOLICY En jämförelse mellan tio kommuner

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Peter Häggbom Norrby; [2018-01-15]
    Nyckelord :Kommunikation; organisationskommunikation; kommunikationspolicy; dialog; delaktighet; inflytande; medskapande; målgrupp; invånare; medborgare; allmänhet; offentlig sektor; myndighet; systemisk-funktionell grammatik; SFG;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to examine the communication policies of the municipalities in Sweden and to test the significance of the hypothesis that municipalities that score a high point in an index on citizen participation more often mention and position their citizens as agents, subjects, active, first position participants or responsible in the course of events or activities that the communication policy texts include them in. Following questions were asked: What position are citizens assigned? What activities are citizens included in? How do the municipalities denominate citizens? The theories were meant to give perspectives on and describe the content of the communication polices of the municipalities. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder Vi är lyhörda i värdegrunder? : En kartläggning och systemisk-funktionell grammatisk analys av vi är-konstruktionen i myndighetstexter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnea Wenell; [2018]
    Nyckelord :värdegrund; svenska; systemisk-funktionell grammatik; myndighetsspråk; ideationell metafunktion; interpersonell metafunktion; presens indikativ;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats handlar om svenska myndigheters värdegrundstexter och har som över­gripande syfte att förstå vi är-konstruktionen. Vi är-konstruktionen innehåller en grammatisk form som prototypiskt beskriver nutid, framtid eller allmängiltiga påståenden, men som tycks användas i en annan betydelse i värdegrunder. LÄS MER

  5. 5. En fallstudie av samarbete mellan förälder och olika aktörer kring barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Regner; [2014]
    Nyckelord :förskola; samarbete; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : SammanfattningRegner, Anna (2014). En fallstudie av samarbete mellan förälder och olika aktörer kring barn med språkstörning. (A case study of cooperation between parent and various actors around children with language disorders). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagog-programmet, Malmö högskola. LÄS MER