Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Grammatikundervisningen : Grammatikundervisningens påverkan på skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Ilaf Sala; Maria Jawdut Wadiea; [2024]
    Nyckelord :autentiska texter; förstaspråksundervisning; grammatikundervisning; gymnasie-och högstadieelever; kontextualiserad grammatikundervisning; kreativt skrivande; samtal; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : I följande kunskapsöversikt presenteras internationell och nationell forskning från tio studier som på olika sätt berör utformningen av grammatik som en del av svenskundervisningen och utvecklingen av elevers skrivförmåga. Syftet med översikten är att undersöka och sammanställa forskning om hur blivande och verksamma svensklärare kan undervisa i grammatik på ett sätt som gynnar elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  2. 2. Elefanten i klassrummet : En studie av grammatikundervisning i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Julián Zumpano Coacci; [2024]
    Nyckelord :Dörnyei; grammatikundervisning; moderna språk; spanska;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen ger lärarna stor frihet att utforma undervisningen iklassrummet, utan att ge några tydliga anvisningar om vilka grammatiska moment somundervisningen bör innehålla. Detta kan leda till att nyblivna lärare kan känna sigöverväldigade när de börjar i yrket. LÄS MER

  3. 3. Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Sandahl; [2023-03-30]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; grammatikundervisning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; mönsterigenkänning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. LÄS MER

  4. 4. Grammatiska företeelser som verktyg för språkutveckling : Läromedelsanalys med fokus på grammatiska företeelser – metaspråket i läromedlen, kontextualisering av grammatiska företeelser och metakognitiva äventyr

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anita Korba; [2023]
    Nyckelord :grammatik; kontextualiserad grammatikundervisning; läromedel; kontextualisering; gymnasieskolan; metaspråk; språklig medvetenhet; metakognitiva aktiviteter;

    Sammanfattning : Grammatikundervisning är ett omdebatterat ämne och olika forskningsrön revolutionerar synen på grammatikundervisning till och från. Eftersom själva ordet grammatik endast uppträder i den gymnasiala kursen Svenska 2, är det intressant att undersöka huruvida och i så fall hur grammatikföreteelser ter sig i alla tre gymnasiala årskurser. LÄS MER

  5. 5. Engelska undervisning med grammatik? : En studie om engelsk grammatikundervisning strategier i svenska grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louai Aldeeb; [2023]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; didaktik; engelska; undervisningsstrategier; lärandeteorier; Sverige; grundskola; compulsory; digitalisering; digitalising;

    Sammanfattning : I conducted a study on teaching grammar in English classes for grades 4-6 in primary schools in Sweden. I noticed that there was a lack of research in this area, so I wanted to increase our knowledge about teaching strategies and learning theories used by English teachers. LÄS MER