Sökning: "Grammatisk språkstörning"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Grammatisk språkstörning.
1. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Utarbetning av språkpillerböcker skrivna på bosniska/kroatiska/serbiska för barn med BKS som modersmål : En kontrastiv grammatisk analys
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Projektet ”Språkpiller” har utformats genom ett samarbete mellan logopeder och biblioteken i Östergötland. Projektet syftar till att stimulera språket hos barn med språkstörning och fungerar i första hand som ett komplement till logopedisk behandling (Linköpings kommun, 2012). LÄS MER
3. Produktion och förståelse av sju grammatiska strukturer på svenska - en jämförelse mellan förskolebarn med typisk språkutveckling och barn med språkstörning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka produktion och förståelse av utvalda grammatiska strukturer, för att få ökad insikt i strukturernas svårighetsgrad liksom i förhållandet mellan förståelse och produktion. Undersökningen omfattade svenska barn med specifik språkstörning i jämförelse med kontrollgrupper bestående av ålders- och språkmatchade barn. LÄS MER
4. Processbarhetsteorin i grammatisk intervention
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Ett antal interventionsstudier har vid språkstörning konstaterat större behandlingsframgång vid användning av strukturerade behandlingsformer. En orsak tros vara att ett reglerat arbetssätt leder till en högre andel faktisk terapi per behandlingstillfälle. LÄS MER
5. Fonologi och grammatik i det syntagmatisk-paradigmatiska skiftet - en longitudinell fallstudie av två små barn med typisk språkutveckling
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : För att förstå avvikande språkutveckling krävs detaljerad kunskap om typisk språkutveckling. Att känna till likheter och skillnader mellan typisk och avvikande språkutveckling kan möjliggöra förbättrad diagnostisering och behandling av barn med språkstörning. LÄS MER