Sökning: "Graphic design"

Visar resultat 16 - 20 av 498 uppsatser innehållade orden Graphic design.

  1. 16. Rosa prinsessa eller blå superhjälte? : En kartläggning av könsstereotypiska roller via den grafiska formgivningen på gratulationskort för barn

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Linda Rós Guðnadotter; Tilde Dahl; Alva Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Genuskoder; Gratulationskort; Könsstereotypiska roller; Grafisk design;

    Sammanfattning : The reason for this study is to investigate if stereotypical gender roles exist in greeting cards designed for children in Sundsvall, Sweden and to what extent. Studies show that gender cues in design can have an effect on people's self image and that children are especially affected. LÄS MER

  2. 17. Rätten att synas : Representation av funktionsvariation i reklambilden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Johanna Nebelius; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; representation; semiotik; reklam;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate how the representation of visible disability appears in three separate campaigns with different senders. The purpose of the essay is to reveal, through a semiotic analysis, the hidden messages that can be found in these campaigns and thus gain a better understanding of how the representation of visible disabilities can take place in advertising. LÄS MER

  3. 18. E-handlarens digitala egenskaper och dess inverkan på konsumentens subjektiva uppfattning : En kvantitativ studie om förtroende och misstro

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Axelsson; Stina Lindberg; [2023]
    Nyckelord :E-handel; Förtroende; Misstro; Funktionell Uppfattning; Motiverande Uppfattning; Digitala Egenskaper;

    Sammanfattning : The study examines how online retailers' digital characteristics affect consumers' perception of the online retailer and how the perception affects trust and distrust of the online retailer. The result aims to help online retailers gain an understanding of which characteristics are most salient and strategically important to generate trust among consumers. LÄS MER

  4. 19. Re-design Email Interfaces Forelders’ Standards : Personalization, Simplicity, and Slow Interaction

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Yulu Zhang; [2023]
    Nyckelord :elders; digital communication; personalization; slow interaction; simple graphic design; design guidelines; interaction design;

    Sammanfattning : Elders usually experience high levels of loneliness in the society as they have retired from work and less of a center within the family. There are many interaction design work that target elder’s loneliness and aim to solve the problem by connecting elders with other people through distance. LÄS MER

  5. 20. Att uttrycka goda och onda spelkaraktärer genom ljuddesign

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :David Rönnqvist; Oscar Anderlind; [2023]
    Nyckelord :Sound design; virtue; evil; morality; characters; traits; Ljuddesign; godhet; ondska; moral; karaktärer; egenskaper;

    Sammanfattning : Grafiska och musikaliska teorier kring godhet och ondska har tolkats och översatts till teorier lämpade för ljuddesign. Detta för att undersöka om en karaktärs godhet och ondska kan uttryckas endast med hjälp av ljuddesign som berättarverktyg. LÄS MER