Sökning: "Great man theory ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Great man theory ledarskap.

  1. 1. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Buconjic Denisa; [2021]
    Nyckelord :Samarbete;

    Sammanfattning : Författare 1/Buconjic, D. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet.  Examensarbete i Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Länge leve hjälten!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jennifer Andersson; Jakob Enander; Moa Tornestig; [2021]
    Nyckelord :Populärkultur; Porträttering; Heroiskt Ledarskap; Coachande Ledarskap; Ledarskapsideal; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Länge leve hjälten! Porträttering av framgångsrika tränare i dokumentären dokumentären The Playbook Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Jennifer Andersson, Jakob Enander, Moa Tornestig Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Populärkultur, Porträttering, Heroiskt Ledarskap, Coachande Ledarskap, Ledarskapsideal Forskningsfråga: Hur porträtteras framgångsrika tränare i idrottsvärlden i dokumentären The Playbook? Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka föreställningar om ledarskap som synliggörs i populärkultur genom en analys av dokumentären The Playbook. Vidare ämnar studien att tydliggöra hur konstruktionen av idrottsledare relaterar till den teoretiska utvecklingen av vad en ledare bör vara med fokus på heroiska och postheroiska synsätt. LÄS MER

  3. 3. Lösningsfokuserad metod för ett tillitsbaserat ledarskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Janny Wallström; Izabella Todorovska; [2021]
    Nyckelord :Leadership; New Public Management NPM ; organizational trust; solution focused brief therapy; solution focused method; trust; ledarskap; lösningsfokus; lösningsfokuserad metod; New Public Management NPM ; tillit; tillitsbaserad styrning;

    Sammanfattning : Studien har ämnat att undersöka om den lösningsfokuserade metoden kan användas för att skapa ett tillitsbaserat ledarskap som är aktuellt inom offentliga verksamheter. Den lösningsfokuserade metoden har sin grund i att fokusera på resurser och tillgångar hos individen, deras önskade tillstånd i framtiden samt på vad som fungerar istället för att fokusera på vad som inte fungerar. LÄS MER

  4. 4. Hur förvärvar ledare inom lantbruket sina ledarskapsfärdigheter? : en intervjustudie med individer i ledande befattningar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Amanda Lindberg; [2021]
    Nyckelord :ledarskap; ledarskapsförmåga; inlärning; ; hållbart ledarskap; leadership; leadership skills; learning; sustainable leadership;

    Sammanfattning : Uttrycket att någon är född ledare har de flesta hört. Men forskningen visar på att så inte behöver vara fallet. Rowe & Guerrero (2018) förklarar hur ledarskap är en process vilket innebär att ledare påverkas av medarbetare likväl som medarbetare påverkas av ledaren. LÄS MER

  5. 5. “En grej till som ska göras” : en intervjustudie med pedagoger och specialpedagoger om ett utvecklingsprojekt i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Spjuth Landgren; Kristina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :development work; hindrance; Institutional theory; Learning organization; school development; special educational needs teacher; success factors; Institutionell teori; Lärande i organisationer; hinder; framgångsfaktorer; skolutveckling; specialpedagog; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring vilka framgångsfaktorer och hinder det kan finnas vid utvecklingsprojekt i skolor och hur resultatet av ett projekt kan upplevas av pedagogerna. Syftet är även att undersöka på vilket sätt specialpedagogerna varit delaktiga i utvecklingsprojektet. LÄS MER