Sökning: "Green Claims"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden Green Claims.

  1. 1. Greens talarbetydelse : En analys av dess omfång

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för teoretisk filosofi

    Författare :Stefan Lekic; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In 1957, H.P Grice published his reflexive model of meaning. Here, the production of meaning is described as the intentional co-operation between conversational parties to mutually interpret and communicate in the manner they believe will lead to mutual understanding. LÄS MER

  2. 2. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters uppfattningar av företags hållbarhetsåtgärder : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende i förhållande till företags produktförändringar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Max Stenmark; Emma Drugge; Daniel Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Greenwashing; Consumer trust; Green Consumer Behavior; Ethical Consumer Behavior; Consumer Perception Theory; Nudging; Signaling Theory; Green Consumtion Values; Theory of Planned Behavior; Hållbart köpbeteende; Ekologisk Medvetenhet; Normer och Attityder; Konsumentförtroende; Produktinnehållsminskning; Konsumentuppfattning; Ekologisk medvetenhet; Miljöengagemang;

    Sammanfattning : This thesis explores consumer perceptions of corporate sustainability, particularly how the removal of product accessories for environmental reasons is perceived. It highlights the importance of concrete evidence like eco-labeling to support sustainability claims. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Sthen; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; associationsrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; hållbarhetsredovisning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER

  5. 5. The effect of covid-19 announcement on sustainable investment portfolios : Observation of the flight-to-quality phenomenon

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Vladislovas Urbonavicius; Iulia Chirita; [2023]
    Nyckelord :Sustainable investment portfolio; ESG; Covid-19; Flight-to-quality; Market Shock; Cryptocurrency; Proof-of-stake; proof-of-work.;

    Sammanfattning : The economic impact of the COVID-19 pandemic is still an ongoing topic, broadly analysed and discussed in many studies. Recent articles state that sustainable assets can offer return volatility resilience during demand shock events and, in some cases, provide higher returns than their unsustainable counterparts. LÄS MER