Sökning: "Green Flag"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Green Flag.

  1. 1. Kvalitetsutvärdering för operationell och strategisk verksamhetsutveckling av offentliga grönytor : en studie med utgångspunkt i NGSA Nordic Green Space Awards kvalitetsramverk

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Eleonor Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :kvalitet; kvalitetsutveckling; kvalitetsutvärdering; processledning; Urban open space UOS ; grönyteförvaltning; grönytor; parker; Total Quality Management TQM ; place-making; place-keeping;

    Sammanfattning : Nordic Green Space Award, (NGSA), var en kvalitetsutmärkelse, ett nätverk och ett kvalitetutvärderingsramverk (Lindholst et al. 2016). LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med hållbar utveckling : En intervjustudie med förskollärare där förskolan har Grön flagg certifikat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linda Staxäng; [2020]
    Nyckelord :Education; Green flag; Preschool teachers; Sustainable development; Förskollärare; Grön flagg; Hållbar utveckling; Undervisning;

    Sammanfattning : Förskolan lägger grunden för det livslånga lärandet och därför är hållbar utveckling i förskolan viktigt. Studiens syfte är att åskådliggöra hur förskollärare resonerar om hållbar utveckling inom de tre dimensionerna (ekonomisk, social och miljömässig) av hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavares engagemang i Grön Flagg : Förskollärares uppfattning om vårdnadshavares samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanne Sörensen; [2019]
    Nyckelord :Engagemang; fenomenografi; förskollärare; Grön Flagg; hållbar utveckling; samverkan; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa förskollärares uppfattning om, på vilka sätt vårdnadshavare involveras i förskolans miljövård inom ramen för hållbar utveckling. Tidigare forskning pekar på att barns viktigaste källor i lärande om förhållningssätt främst utgår ifrån vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 4. ”Ska vi byta grejer?” … för hållbar utveckling : En enkätstudie om åsikter angående en låne-/bytesverksamhet av material bland verksamma inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Vivi Christoforidou; Pia Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Curriculum theory; early childhood education; Green flag; loan- changeplatform; re-use; School for sustainable development; sustainable development; Grön flagg; Hållbar utveckling; låne- bytesplattform; läroplansteori; Skola för hållbar utveckling; utbildning i barns tidiga år; återanvändning;

    Sammanfattning : Idén till denna studie kom när ett barn talade om att vår planet skulle må bättre om vi återanvände saker. Däri väcktes vår idé om en låne-/bytesplattform mellan förskolor av material som tillfälligt inte används på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Massive stress or sustainable entertainment – Perceived sensory dimensions to combat stress and to enhance the sustainable city. A case study of Massive Entertainment.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Andreas Johansson; [2018]
    Nyckelord :Perceived sensory dimensions; stress; green roof; nature content; Massive Entertainment; sustainable urban development; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : More and more people around the world are feeling stressed, and the consequences have become a global burden. At the same time, cities are growing both spatially and from within, creating competition for land which sometimes comes at the cost to our access to nature. LÄS MER