Sökning: "Greta Karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Greta Karlsson.

  1. 1. ”Det var min början till knarket kriminaliteten och festerna’’ : En tematisk analys av hur kapital och habitus manifesteras i ungdomars berättelser om problematiska uppväxtförhållanden

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Greta Fredriksson; Anneli Karlsson; [2022]
    Nyckelord :adolescents; dysfunctional childhood; capital; habitus; deviant behaviour; ungdomar; problematiska uppväxtförhållanden; kapital; habitus; avvikande beteende;

    Sammanfattning : Ungdomar som har ett avvikande beteende har uppmärksammats alltmer på senare tid. Det finns ett stort omfång av forskning att tillgå som har identifierat olika riskfaktorer under uppväxten som påverkar att ungdomar utvecklas ogynnsam. LÄS MER

  2. 2. Klänningens betydelse från Pippi Långstrump till Greta Gris : En genusstudie av de populäraste barnserierna på Svt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Karlsson; Kristian Larsson; [2020]
    Nyckelord :Barnkultur; barnserier; femininitet; genus; könsroller; maskulinitet; multimodal analys; normer;

    Sammanfattning : Att genus skapas genom ett socialt samspel och genom interaktion med andra är något som mycket forskning visar på. I denna uppsats har vi studerat tre av de populäraste serierna för barn på svensk television. Genom att använda oss av en multimodal analysmodell så har vi kunnat få syn på en mängd olika data i serierna. LÄS MER

  3. 3. Social media usage and body appreciation : A quantitative cross-sectional study among Swedish adults

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Greta Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Body appreciation; quantitative study; sense of coherence; social media usage.;

    Sammanfattning : Among Swedish adults, 50% are active on social media daily. Regarding body image, 50% of Swedish adolescents are happy with their weight, although no statistics are available among Swedish adults. Time spent on social media is related to body dissatisfaction, and viewing of body positive content increases body appreciation. LÄS MER

  4. 4. Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Karlsson Ahlborg; Clara Risberg; Linn Hodell; [2020]
    Nyckelord :Consumer Culture Theory; relationer; miljöaktivism; Greta-effekten; konsumenter; hållbar konsumtion; personligt varumärke; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället - En studie om Greta Thunbergs del i konsumenters tankar kring hållbar konsumtion Seminariedatum: 2020-01-16 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Ebba Ahlborg, Linn Hodell, Clara Risberg Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Consumer Culture Theory, relationer, miljöaktivism, Greta-effekten, konsumenter, hållbar konsumtion, personligt varumärke Syfte: Syftet med studien är att undersöka om konsumenters relation till varumärket Greta Thunberg har någon del i ett eventuellt hållbart konsumtionstänk. LÄS MER

  5. 5. “Ni säger att ni älskar era barn framför allt annat, samtidigt stjäl ni deras framtid framför ögonen på dom" - En kvalitativ studie av hur Dagens Nyheter och Expressen har konstruerat och ramat in Greta Thunberg och miljöjournalistiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Annasara Karlsson; Sara Holmquist; [2019-07-01]
    Nyckelord :Greta Thunberg; Miljöjournalistik; Konstruktion; Inramning; Medielogik; Personifiering; Gestaltning; Deltagande; Politik; Nyhetsrapportering; Svensk press; Dagens Nyheter; Expressen.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur Greta Thunberg och miljöjournalistik konstrueras i Dagens Nyheter och Expressen. Teori: Medielogik, Dagordningsteorin, Gestaltningsteorin, Nyhetsramar och Semiotik. Metod: Kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER