Sökning: "Grodor"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Grodor.
1. Sargassum digestate as fertiliser in Grenada
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Surges of Sargassum have become more severe and at the time of writing the largest surge yet is set to hit the Caribbean islands, affecting tourism and marine life negatively. Tourism is Grenada’s single handedly largest economic sector, which is why it is important to research the use of Sargassum. LÄS MER
2. Biogödningsmedel från sjögräs och tång : Ekonomiska förutsättningar att ersätta handelsgödsel
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Världsbefolkningens tillväxt sätter stort tryck på livsmedelsproduktionen. För att bemöta den ökande efterfrågan på mat förbrukas stora mängder handelsgödsel i syftet att stimulera tillväxten hos grödor och öka jordbruksmarkens bördighet. LÄS MER
3. Lökgrodan i Frihult, Skåne - en statusuppdatering med fokus på chytridiomykos
Master-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i biologiSammanfattning : Amphibians are globally among the most endangered taxonomic groups of vertebrates. This is partly due to the chytrid fungus Batrachochytrium dendrobatidis (Bd), which causes the disease chytridiomycosis, that have led to eradication of more than 90 species of amphibians worldwide. LÄS MER
4. The future of agriculture : Creating conditions for a more sustainable agriculture sector with the help of data and connectivity
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The food production rate is required to increase in order to meet the ever-increasing world population. At the same time, this needs to be done in a sustainable manner as the agriculture sector today is responsible for a substantial part of the annual carbon dioxide emissions associated with human activities. LÄS MER
5. "Tänk hur många killar vi hade räddat om vi hade låtit dem läsa faktatext om bilar eller grodor" : - En empirisk studie om lärares stöttning och utmaning i läsning av faktatexter i år 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare från olika skolor arbetar med faktatexter i skolan utifrån ett teoretiskt ramverk som grundar sig i det sociokulturella perspektivet i kombination med Gibbons fyrfältsmodell bestående av olika zoner av lärande där den ultimata zonen för lärande är utvecklingszonen där eleverna får mycket stöttning i kombination med hög kognitiv utmaning. Genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurserna 4 - 6 kunde studiens data samlas in och datan analyserades sedan utefter frågeställningarna som handlar om hur elever stöttas och utmanas i läsandet av faktatexter. LÄS MER