Sökning: "Group Theory"

Visar resultat 21 - 25 av 4307 uppsatser innehållade orden Group Theory.

  1. 21. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  2. 22. Samverkansfördelar : En kvalitativ analys av samverkan mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna i södra Halland

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nelson Guzlander; [2024]
    Nyckelord :Theory Of Collaborative Advantage; job matching; Halmstad; Falkenberg; Laholm; Hylte; Arbetsförmedlingen; Huxham; Vangen; cooperation municipalities;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the collaboration between the Swedish Public Em-ployment Service and the municipalities in southern Halland (Falkenberg, Halmstad, Hylte, Laholm) based on Huxham and Vangen's theory of the benefits of collaboration, "Theory Of Collaborative Advantage". The theory is suitable for studies of organizations and is based on the fact that there are different incentives or motives for starting a collaboration. LÄS MER

  3. 23. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  4. 24. En eftersatt vård för en utsatt grupp : En kvalitativ intervjustudie av professionellas upplevelser i arbetet med äldre som visar tecken på kognitiv svikt och alkoholmissbruk

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ivan Cavka; Jennie Fillman; [2024]
    Nyckelord :Elder individuals; dementia; cognitive impairment; alcohol misuse; social workers; nurses; qualitative content analysis; social ecological systematic theory; cooperation; evidence.; Äldre personer; demens; kognitiv svikt; alkoholmissbruk; socialarbetare; sjuksköterskor; kvalitativ innehållsanalys; socialekologisk systemteori; samverkan; evidens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella som är verksamma inom socialtjänst, äldrevård och HVB-hem arbetar med individer som visar tecken på kognitiv svikt, demens och alkoholmissbruk. Datainsamlingsmetoden utgjordes av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Högstadiepojkar läser - om det är roligt och lärorikt : En studie om högstadiepojkars läsande på fritiden och i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Kaisa Pantzar; [2024]
    Nyckelord :literacy; fritidsläsning; läsning i skolan; textgenrer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine high school boys reading habits during their spare time and in their school environment and to let them evaluate its advantages and disadvantages. Quantitative and qualitative methods are used, and the study departs from Molloy's description of theory of literacies as well as the developmental psychologist Vygotsky's theories of languages and learning. LÄS MER