Sökning: "Grundsärskolan områden"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Grundsärskolan områden.

  1. 1. Eleverna i gränslandet : En specialpedagogisk studie av pedagogiska anpassningar inom skolans undervisningskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Axelsson Karlqvist; Terese Becker; [2019]
    Nyckelord :grundskola; grundsärskola; gränslandet; pedagogiska anpassningar; sociokulturella teorin.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram vilka pedagogiska anpassningar lärare gör för att nå eleverna i gränslandet mellan de båda skolformerna grundskola och grundsärskola. Metodansatsen är inspirerad av fenomenografi och den teori som arbetet vilar på är den sociokulturella teorin som Vygotskij ses som grundare för. LÄS MER

  2. 2. Vill du vara med? : Föräldrar och lärares upplevelser av elevers möjlighet till delaktighet i grundsärskolan respektive grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Melander; Sandra Nordström; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; grundsärskola; integrerade elever och utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie har belyst hur föräldrar respektive lärare till elever med utvecklingsstörning beskriver och upplever elevernas möjlighet till delaktighet i grundsärskolan respektive grundskolans lärmiljö. De frågeställningar som ligger till grund för studien är; hur föräldrarna beskriver vad som föranleder deras önskemål om skolform samt vilka deras erfarenheter i samband med barnens skolstart är, hur lärarna beskriver att de arbetar för att elever med utvecklingsstörning ska ges möjlighet till delaktighet i grundsärskolan respektive grundskolans lärmiljö samt i vilken utsträckning föräldrar och lärare upplever att elever med utvecklingsstörning i grundsärskolan respektive grundskolan är delaktiga i skolans lärmiljö. LÄS MER

  3. 3. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER

  4. 4. Delaktighet i grundsärskolan : - En kvalitativ studie baserad på intervjuer med 20 lärare- Förutsättningar, hinder och metoder

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Lövbrand; Ann Charlotte Engfors; [2016]
    Nyckelord :utvecklingsströning; grundsärskola; funktionsnedsättning; delaktighet; inkludering; intervjustudie; påverka; individualisera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur lärare till elever som var mottagna i grundsärskolan årskurs 7-9 (och som läste ämnen eller ämnesområden) definierade begreppet delaktighet och hur de arbetade för att göra eleverna delaktiga i sin skolvardag, vad de ansåg utgöra förutsättningar respektive hinder för delaktighet samt hur de försökte avgöra om huruvida eleverna upplevde delaktighet. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsmetod, där vi genomförde 20 intervjuer med lika många lärare. LÄS MER

  5. 5. Lärare lär genom skuggning. En studie av hur lärare i grundsärskolan utvecklar interaktionen i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ingela Lundgren; Iréne Schönning; [2015-06-02]
    Nyckelord :interaktion; matematik; skuggning; utvecklingsstörning; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur lärares interaktion med sina elever under matematiklektionerna kan utvecklas i ett par grundsärskoleklasser, där även elever i inriktningen träningsskola ingår. Ytterligare ett syfte har varit att undersöka hur interaktionen mellan elever visar sig under lärarnas utvecklingsfas. LÄS MER