Sökning: "Grundsärskolans läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Grundsärskolans läroplan.

  1. 1. En känsla av delaktighet : Rätten till delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Elg Bäck; Charlotte Lindholm; [2022]
    Nyckelord :autonomi; delaktighet; delaktighetsmodellen; engagemang; erkännande; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; samhandling; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka på vilket sätt assistenter, pedagoger och rektorer på grundsärskolor ser på och arbetar med delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden. Tidigare forskning visade att inkludering var ett sätt att främja barns självständighet och socialt deltagande. LÄS MER

  2. 2. Jag var med men det kändes att jag inte var med dom : Elevers erfarenheter av att byta till grundsärskolans läroplan och läsa integrerat i samma klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therese Torselius; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; integrerad undervisning; grundsärskola; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Mycket lite är forskat kring integrerade elever som läser efter grundsärskolans läroplan inomramen för den vanliga grundskolan. Detta arbete undersöker tre elevers erfarenheter av attunder sin skoltid börja läsa enligt grundsärskolans läroplan. I arbetet studeras hur dettapåverkar eleverna och deras syn på sig själva. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet Lyssna på elevernas röster! : Vad elever som läser enligt grundsärskolans läroplan anser om delaktighet

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Damerau; [2021]
    Nyckelord :future; intellectual disabilities; participation; school; students;

    Sammanfattning : Elisabeth Damerau (2021) Participation: Listen to the students' voices! What students who study according to the curriculum of compulsory school for children with intellectual disabilities think about participation. Master degree in Special education, 120 p, Department of School Development and Leadership, Faculty of Education and society, Malmö University. LÄS MER

  4. 4. Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linda Eklund; Mariette Karlsson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolans inriktning ämnen; betyg; bedömning; normalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem Under 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans läroplan som återfinns i läroplanen för grundskolan. LÄS MER

  5. 5. "Det som funkar ena dagen kanske inte funkar om en vecka" : En kvalitativ intervjustudie i grundsärskolan om lärares arbete med bedömningsstödet Gilla matematik samt den obligatoriska delen som rör talupfattning och tals användning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Westberg; Susanne Ranvik Bergström; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömningsstöd; samsyn; matematik; intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Elevernas kunskapsutveckling ska utvärderas i relation till kunskapskraven i grundsärskolans läroplan där specialpedagogisk kompetens är en viktig del i lärarens arbete i att bedöma och skapa förutsättningar för varje enskild elevs lärande. Vid vårt arbete i grundsärskolan har vi uppfattat att lärares arbete med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd Gilla matematik skiljer sig åt mellan skolor. LÄS MER