Sökning: "Grundskola årskurs 4-6"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden Grundskola årskurs 4-6.

  1. 16. Äru me? : En studie om chatt, - och standardsskriftspråk i skrivuppgifter av elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Saari; [2022]
    Nyckelord :Skriftspråk; Chattspråk; Genus; Språk; Grundskola åk 4–6; Digitalisering;

    Sammanfattning : I följande studie utreds det informella chattspråket och det formella standarskriftspråket i elevarbeten hos elever i åk 4–6. Förutom att utreda om och vilka chattspråksord som förekommer utreds också elevers språkliga medvetenhet kring kodväxling mellan språkbruken. LÄS MER

  2. 17. Engelsk läsförståelse genom multimodal text : Hur multimodal text påverkar elevers läsförståelse i engelskämnet i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Sjöö; [2021]
    Nyckelord :Multimodal text; engelska läsförståelse; kvasiexperiment; svensk grundskola; årskurs 5;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att multimodala texter kan förbättra elevers läsförståelse i engelskämnet. Samtidigt finns en avsaknad av studier som undersöker detta fält i den svenska skolan i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 18. Två multimodala läroböcker i ämnet svenska för årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Piotr Popowicz; Tabesh Soltani; [2021]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; mellanstadiet; analys; nyanlända; läsförståelse; skrivförståelse;

    Sammanfattning : Skolan har en viktig uppgift genom att överlämna ett urval av tidigare gjorde erfarenheter till den nya människan med målet att den nya människan inte ska behöva lära sig allt baserat på nya erfarenheter. Ett sätt att överföra de tidigare erfarenheterna och kunskaperna till dagens elever är genom läroböcker som är en koncentrerad form av erfarenhetsförmedling. LÄS MER

  4. 19. "Att vara kreativ med ljud" : En enkätstudie om musiklärares användande av musikskapande aktiviteter i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Tobiasson; [2021]
    Nyckelord :creativity; music creativity; music teacher; primary school; quantitative research; survey study; kreativitet; musikskapande; musiklärare; grundskola; kvantitativ forskning; enkätstudie;

    Sammanfattning : Utifrån min egen skolgång och känslan av att musikskapande aktiviteter bortprioriterats för att skapa utrymme för sådana moment som ger ”mest kunskap” har jag med denna studie valt att undersöka just användandet av musikskapande aktiviteter i grundskolans musikundervisning. Den tidigare forskning som lyfts fram visar att kreativa arbetssätt och skapande aktiviteter främjar elevers musikaliska kunskaper och sociala färdigheter. LÄS MER

  5. 20. Problembaserad undervisning i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie med matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Moa Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Problem-based teaching; Mathematics; Elementary School; Problem-solving; Problembaserad undervisning; Matematik; Grundskola; Problemlösning;

    Sammanfattning : Flera forskare har kommit fram till att problembaserad undervisning kan hjälpa elever att utveckla förståelse för matematik (Behlol, Rafaqat & Hifsa, 2018; Karlsson Wirebring et al., 2015; Wheatley, 1992). Syftet med denna studie är därför att belysa hur matematiklärare beskriver att de arbetar med en problembaserad undervisning. LÄS MER