Sökning: "Grundskolans högstadieelever"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden Grundskolans högstadieelever.

  1. 6. Vilka beskrivningar avteknikämnet framkommer hosniondeklassare i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Andira Ghazi Shabo; Amal Audish Basa Sarok; [2020]
    Nyckelord :Artifact; content of technology; technology education; student perception; programming; secondary school; class nine; construction; Artefakt; teknikinnehåll; teknikundervisning; elevuppfattning; programmering; grundskolan; klass nio; byggteknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att förstå hur högstadieelever i årskurs 9 i sex svenska skolor beskriver teknikämnet samt ta reda på vad de uppger att det de har lärt sig respektive vad de saknat kring innehåll i teknikämnet efter 9 år i grundskolan. Studien bygger på en enkätundersökning ifylld med hjälp av papper och penna. LÄS MER

  2. 7. Teknik på Youtube : En diskursanalys av teknik i Youtubevideor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Olivia Bång; [2019]
    Nyckelord :Technology discourse; Youtube; informal learning; Teknikdiskurs; Youtube; informellt lärande;

    Sammanfattning : Teknikämnet i grundskolans senare år är ett ämne som möter många problem. Ämnet har i sitt innehåll och syfte förändrats en hel del i och med de olika skolreformerna och idag (2018) saknar över hälften av de verksamma lärarna ämnesbehörighet. LÄS MER

  3. 8. Läsförmåga och elevers textrörlighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonas Nordin; Robin Leufvenmark; [2015]
    Nyckelord :Textrörlighet; läsförmåga; kursplan; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Huvudfokus i denna studie är läsförmåga, språkförmåga och textrörlighet. Begreppet textrörlighet betyder kortfattat hur en elev tolkar och rör sig i en text. I studien intervjuas fem högstadielever samt fem gymnasielever. Högstadieeleverna läser svenska och gymnasieeleverna svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 9. Teknikundervisning i en skola för alla - Hur kan ingångar till undervisningen utformas, för att väcka både pojkars och flickors intresse för skolämnet teknik i grundskolans årskurser 7-9?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mårten Larsson; [2012]
    Nyckelord :teknikämnet; teknikintresse; genus; teknikundervisning; högstadieelever; didaktik; pedagogik; tekniklärare;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att ta reda på vad som kan fånga och utveckla flickors respektive pojkars intresse för teknik i årskurserna 7 till 9 samt vilka olika intresseområden som tilltalar dem. Jag har även studerat hur dessa intresseområden skiljer sig åt, mellan pojkar och flickor. LÄS MER

  5. 10. Elevföreställningar och lärande om syror i grundskolans senare år

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marcella Nirosh Osman; [2012]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; begreppsförändring; conceptual change; elever; enkäter; kemiundervisning; syror; vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Det är vanligt att elever har vardagsföreställningar om naturvetenskapliga processer. Dessa föreställningar skiljer sig oftast från de naturvetenskapliga teorierna. Vardagsföreställningar betraktas som ett hinder för elevers lärande och därför bör vardagstänkandet beaktas. LÄS MER