Sökning: "Grundskolans införande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Grundskolans införande.

  1. 1. Ett pussel av förväntningar. En studie om hur lärares och speciallärares samverkan kring gemensamma elever kan förstås ur ett historiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Susanne Westin; [2023-06-15]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagogik; matematiksvårigheter; läroplanshistoria; specialpedagogisk historia;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande mål är att skapa en ökad förståelse för speciallärares och lärares gemensamma arbete kring elever i matematiksvårigheter samt hur de förväntningar som finns på ett sådant arbete har formats över tid. Teori: I denna studie används det specialpedagogiska dilemmaperspektivet för att tolka diskussionen om de förväntningar som finns på speciallärare och lärare. LÄS MER

  2. 2. Genus i förändring : En kvalitativ analys av genus i svenskämnets läroböcker 1964–2018

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2021]
    Nyckelord :didaktik; läroböcker; genus; historisk förändring; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur framställningen av genus har förändrats över tid i läroböcker för svenska i lågstadiet. Studien använder sig av ett genusperspektiv och utgår från följande forskningsfrågor: Hur framställs flickor/kvinnor och pojkar/män i ett urval läroböcker mellan 1964–2018? samt Hur ser förändringen av genus ut i läroböckerna över tid? För att behandla forskningsfrågorna används en kvalitativ textanalys på ett urval läroböcker från olika decennier eftersom det ger möjlighet att undersöka den historiska förändringen av genus. LÄS MER

  3. 3. Lärarvision med en-till-en : En intervjustudie om lärares möjligheter, farhågor, direktiv och användning av en-till-en-datorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Torbjörn Arvidsson; Per Herkel; [2019]
    Nyckelord :1:1; digital kompetens; digital undervisning; digitalisering; en-till-en; en-till-en-dator; samr; vision;

    Sammanfattning : Digitalisering och användande av datorer har ökat kraftigt i samhället, så även i skolans värld. Under de senaste åren har allt fler skolor försett varje elev med en egen dator, så kallade en-till-en-datorer. LÄS MER

  4. 4. Nomader som nomader? : En komparativ studie på bilden av samerna och utomeuropeiska nomader i läroböcker mellan 1868-1954

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Arthur Bengtzelius; [2018]
    Nyckelord :Samer; Utomeuropeiska nomader; nomader; bild; uppfattning; läroböcker;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka bilden av de nomadiska samerna så som den framstår i ett urval av svenska läroböcker tryckta mellan 1868-1958 och jämföra den bilden med en mer allmän bild av utomeuropeiska nomader. För att uppnå detta syfte utgår undersökningen från Kenneth Nygrens bildbegrepp som innebär att alla beskrivningar och värderingar som förmedlas i materialet, det stereotypa och enkla och det nyanserade och komplexa, betraktas för att synliggöra en mer fullständig bild av samerna i svenska läroböcker. LÄS MER

  5. 5. ”Snacka om vilken värld som har öppnat sig” En lyssningsläsningsstudie i grundskolan ”Imagine how accessible the world has become” A study of listening and reading skills of primary aged children

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Andersson; Malena Hansson; [2017]
    Nyckelord :Lyssningsläsning; lässvårigheter; läsförståelsestrategier; modellering; motivation;

    Sammanfattning : Andersson, Susanne och Hansson, Malena (2017). ”Snacka om vilken värld som har öppnat sig” – en lyssningsläsningsstudie i grundskolan (”Imagine how accessible the world has become” – a study of listening and reading skills of primary aged children). LÄS MER