Sökning: "Grundskolans tidigare år"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Grundskolans tidigare år.

  1. 1. Andraspråkselevers utmaningar och hinder i matematiken : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mattias Petré; Sanna Bengtsson; Mikaela Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :mathematics; second language students; compulsory school; linguistic challenges; matematik; andraspråkselever; grundskola; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har mångkulturalitet och flerspråkighet ökat i skolorna i såväl Sverige som internationellt. Studiens syfte är att identifiera vilka hinder som andraspråkselever frekvent möter i grundskolans matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Bildlärares normkritiska arbete i de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Christofer Persson; [2022]
    Nyckelord :Bild; Genus; Bildlärare; Normkritiskpedagogik; skolanstidigare år;

    Sammanfattning : Jag har intervjuat bildlärare i de lägre åldrarna i syfte att få syn på hur dessa arbetar med normer och genus i bildämnet. Det står i styrdokumenten för grundskolans tidigare år att läraren skall arbeta kritiskt med normer och könsmönster, men det är inte utskrivet i de centrala målen för bildämnet i de tidigare åren utan dyker upp först i målen för högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Matematikläroböcker och genus : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tone Larsson Smedkvist; [2021]
    Nyckelord :compulsory school; gender; gender equality; mathematics; textbooks analysis; genus; grundskolan; jämställdhet; läroböcker; läromedelsanalys; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap kring matematikläroböcker utifrån ett genusperspektiv. Detta genom att undersöka i vilken grad flickor, kvinnor, pojkar och män representeras i läroböckerna samt hur de framställs genom att se till de benämningar och aktiviteter de tillskrivs. LÄS MER

  4. 4. Genrepedagogikens tillämpning : - är det en undervisningsmetod i de tidiga skolåren som kan gynna elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tove Dahlberg; Eva Larsson; [2021]
    Nyckelord :cirkelmodell; elever i svårigheter; genrepedagogik; grundskola F-3; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Ett av grundskolans främsta mål är att samtliga elever oavsett behov och förutsättningar ska utveckla lärande och kunskaper i sin läs- och skrivförmåga. Examensarbetet syftar till att undersöka lärares uppfattningar om hur en genrepedagogisk undervisning fungerar för elever i de tidigare skolåren som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Med lust att läsa : Intervjuer med speciallärare om läsmotivation hos elever i lässvårigheter i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liv Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Motivation; reading development; reading engagement; motivation to read; reading attitudes; reading difficulties.; Motivation; läsutveckling; läsengagemang; läsmotivation; attityder till läsning; lässvårigheter.;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola verkar läsa allt mindre, både i skolan och på fritiden. Forskning och PISA- resultat visar att läsintresse och läsförmåga går hand i hand och kan skapa den s.k. LÄS MER