Sökning: "Grupp- och temaarbete"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Grupp- och temaarbete.

  1. 1. Lärares metoder och synsätt gällande samtal och interaktion i språkutvecklande undervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Farangis Djerf; [2017]
    Nyckelord :Grupp- och temaarbete; interaktion; samspel; samtal; språkutvecklade undervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Mitt syfte med mitt arbete är att dels ta reda på lärares metoder och synsätt gällande samtal och interaktion och dels undersöka hur de ser på att arbeta språkutvecklande i praktiken. Mot bakgrund av forskning inom samtal och interaktion, samt språkutveckling har vi genom denna studie sett hur verksamma språklärare tillämpar teorierna i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Grej och Mojäng : kan barn lära sig något av ett tv-program?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Anna Kriström; [2010]
    Nyckelord :Förskolebarn; teknik; tv; inlärning;

    Sammanfattning : Trots att tv:n idag är en naturlig del av våra liv råder det skilda meningar om hur bra eller dåligt det är för barn att titta på den. Syftet med arbetet är att med hjälp av videoobservationer undersöka om förskolebarn kan bli inspirerade och lära sig något av utbildningsprogram på tv. LÄS MER

  3. 3. Lärares val : En studie om undervisningsformer ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sandra Bergman; Pia Collberg; [2010]
    Nyckelord :Teachingmethods; whole class teaching; individual work and teachers choices; Undervisningsformer; helklassundervisning; individuellt arbete och lärares val;

    Sammanfattning : The background to this study is an interest for teacher’s thoughts about choices and teachingmethods and motives for these choices. A question is about the meaning of professional experience and the importance of choices in teachingmethods according to the teachers. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiskt drama- ett verktyg för lustfullt lärande. En retrospektiv studie om barns lärande över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Segerpalm; [2008]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; Vygotskij; lärare i roll; pedagogiska rollspel; minne; lärande över tid;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv studie som behandlar barns lärande med dramapedagogiska metoder i undervisningen. I studien har jag intervjuat elever i årskurs 5 utifrån ett temaarbete som genomfördes i klassen under våren 2006. Klassen arbetade då med ett tema om Sverige och Sveriges geografi. LÄS MER