Sökning: "GruppSYKOLOGI"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade ordet GruppSYKOLOGI.

  1. 6. Syns man så får man vänner : Personalens perspektiv på elevers sociala relationer i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Richard Boman; Stéphanie Hjort; [2020]
    Nyckelord :Relationer; grupper; trygghet; tillhörighet; ledarroller; uteslutning; inkludering; fritidspersonal; fritidshem; gruppaktiviteter; gruppsykologi;

    Sammanfattning : Studien genomfördes med förhoppning om ökad förståelse för hur fritidspersonal relaterar till elevers relationsskapande och kamratgrupperingar, hur vissa elever inkluderas eller utesluts samt hur fritidspersonalen upplever sin betydelse för att främja elevers känsla av social tillhörighet och trygghet. För att finna inblick i detta genomfördes nio kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma inom fritidshemmet. LÄS MER

  2. 7. Sångares plats i ensemblen : Observation- och intervjustudie om ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Fanny Coldenberg; [2020]
    Nyckelord :ensembleledning; ensembleundervisning; sångare i ensemble; gruppdynamik; gruppsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka didaktiska strategier en lärare använder sig av i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program, med främst fokus på arbetet med sångare. Forskningsfrågorna som lade grund för studien var: Hur inkluderar lärare sångare i ensemblen? Vilka utmaningar upplever lärare med att undervisa sångare i ensemble? Skiljer sig arbetet med sångare jämfört med ensemblens resterande instrumentalister? Med observation av tre ensemblelektioner och kvalitativa intervjuer med tre verksamma ensemblelärare som metod fick jag resultatet från att ha sett lärarnas arbetssätt och hört deras tankar och upplevelser. LÄS MER

  3. 8. ”Ja det är en riktig jävla motivation!” : En fenomenologisk intervjustudie om motivation till ensemblespel på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :motivation; ensemble playing; cultural school; student perspective; phenomenology; focus groups; motivation; ensemblespel; kulturskola; elevperspektiv; fenomenologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka motivationsfaktorer som elever i olika ensembler på kulturskolan erfar och om det skiljer sig något mellan fokusgrupperna. Bakgrundskapitlet belyser litteratur och tidigare forskning inom området motivation, instrumentalspel och gruppsykologi. LÄS MER

  4. 9. Från samarbete till samklang : hur det sociala klimatet kan påverka klangen i kören

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elin Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Gruppsykologi; samklang; körsång; ledarskap; ensemble; kommunikation;

    Sammanfattning : I studien undersöktes aktiva körledares inställning till att arbeta med det sociala klimatet i kören i syfte att förbättra klangen, samt vilka metoder de använder för detta. Undersökningen gjordes som en enkät, som distribuerades digitalt och sedan analyserades efter kvantitativa och kvalitativa parametrar. LÄS MER

  5. 10. Kollegialt lärande – musiklärares uppfattningar om kollegialitet och utvecklingsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Oliver Hultén; [2018]
    Nyckelord :gruppsykologi; kollegialt lärande; motivation; musiklärare; utvecklingsarbete; yrkesetik; group psychology; collegial learning; music teacher; development; professional ethics; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om musiklärares erfarenheter av och uppfattningar om kollegialt lärande. Studiens syfte är att förstå hur kollegialt lärande kan påverka individens arbetssituation, samt att undersöka vad som krävs hos individen för att det kollegiala lärandet ska fungera. LÄS MER