Sökning: "Grupparbete som metod"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden Grupparbete som metod.

  1. 1. Auktoriteter i matematikundervisningen - en inferentialistisk analys av kooperativt lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Clara Tennby; [2023-04-20]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; inferentialism; auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för kooperativt lärande i matematikundervisning genom att visa på de sociala aspekter som avgör vilka beslut elever tar i ett grupparbete. Frågeställningen för studien är: Vilka auktoriteter kan identifieras i ett kooperativt arbetssätt inom mätning och statistik. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande som metod för att utveckla den muntliga språkförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2023]
    Nyckelord :grupparbete; kooperativt lärande; lärarroll; muntlig språkförmåga; interaktion;

    Sammanfattning : Fokuset med denna studie är hur kooperativt lärande som metod utvecklar elevers muntliga språkförmåga. Syftet med vår studie är att undersöka och redogöra för hur lärare använder kooperativt lärande som metod för att utveckla elevers muntliga språkförmåga. LÄS MER

  3. 3. ”Det är ju en konst att kunna jobba i grupp” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av hurgrupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Group work; Language development; Primary school; Teacher s perspective; Interaction; Grupparbete; Språkutveckling; Årskurs F-3; Lärarperspektiv; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärares erfarenheter av hur grupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur anser lärare att grupparbete som arbetsform påverkar elevers språkutveckling? Vad är viktigt att tänka på enligt lärare när man organiserar grupparbete för att det ska stödja elevers språkutveckling? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande i matematikundervisningen F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :Elevens roll; grupparbete; kooperativt lärande; lärarens roll; matematik; samarbete;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga i kooperativt lärande bygger på ett samarbete mellan elever där de ska finna stöd hos varandra och uppmuntra till lärande. Kunskapsöversiktens övergripande syfte är att undersöka vilka avgörande faktorer det finns i klassrummet där det kooperativa lärandet tillämpas och hur det bidrar till ett förbättrat resultat inom matematik hos elever i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Dialogens betydelse för flerspråkiga elever: Ett transspråkigt projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nagham Adnan; Wassan Ali; [2022]
    Nyckelord :Dialog; flerspråkiga elever; grupparbete; modersmål; muntlig interaktion; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur språklärare och studiehandledare resonerar kring hur de tillsammans kan uppmuntra elever till att delta i den muntliga interaktionen som sker i klassrummet. Arbetet syftar till att besvara följande två frågeställningar;  Vad säger språklärare om hur de arbetar med muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet för att uppmuntra elevernas interaktiva förmåga?    Vad finns det för olika exempel på stöttning som är effektiva för att främja den muntliga interaktionen? För att undersöka hur lärare och studiehandledare arbetar med att främja den muntliga interaktionen genomförde vi en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 5 språklärare och 2 studiehandledare. LÄS MER