Sökning: "Gruppdiskussioner"

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade ordet Gruppdiskussioner.

  1. 16. Pedagogers möjligheter till reflektion : En fokusgruppsmetod kring hur arbetslagen beskriver sitt arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Wanneståhl; Therése Andersen; [2022]
    Nyckelord :Pedagogical documentation; Children s participation; Learning environment; Learning process; Organizational conditions; Pedagogisk dokumentation; Barns delaktighet; Lärmiljön; Lärprocess; Organisatoriska förutsättningar;

    Sammanfattning : Arbetet med pedagogisk dokumentation ligger till grund för ett systematisk kvalitetsarbete i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogernas arbete kring pedagogisk dokumentation, där de genom gruppdiskussioner utvecklar nya sätt att se på hur de arbetar med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  2. 17. Kolla modellen! : En studie om hur undervisning kan synliggöra kritiska aspekter av det parlamentariska systemet med hjälp av en visuell modell.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Caroline Bäuml; Hanna Carlander Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; visuella modeller; flödesschema; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; det parlamentariska systemet; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att utveckla en fördjupad förståelse för hur undervisning kan utformas då man med hjälp av en visuell modell vill skapa förutsättningar för elever att föra kvalificerade resonemang om relationer mellan olika aktörer i det parlamentariska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element som tycks leda till att elever urskiljer kritiska aspekter av ett flödesschema av det parlamentariska systemet, samt vilka möjligheter och utmaningar som uppstår i samband med ett undervisningsupplägg baserat på en visuell modell, i detta fall i form av ett cirkulärt flödesschema av det parlamentariska systemet. LÄS MER

  3. 18. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Tineska Carlesson Magalhães; [2021-08-16]
    Nyckelord :andraspråkstalare; mottagaranpassning; förenkling; läsförståelse; sammanfattning; ordlista;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER

  4. 19. Film i huvudrollen. Spelfilmens funktion i gymnasieskolans svenskundervisning - en intervjustudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Janzon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Berättande med rörlig bild dominerar idag unga människors fiktionskonsumtion och arbetet med ”film och andra medier” (Skolverket, 2011) är någonting som ingår i uppdraget för svensklärare på gymnasiet. I den här uppsatsen undersöks spelfilmens funktion i några lärares svenskundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  5. 20. Fallstudie: Implementering av metod för att minska indirekta utsläpp från konsulttjänster - Ett medarbetarperspektiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Hanna Bergström; [2021]
    Nyckelord :implementation; consulting projects; internal communication; scope 3; emission reduction; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : There is an increased awareness among engineering consulting firms in Sweden that the sector’s main contribution to greenhouse gas emissions stems from their consulting projects. Due to this fact, WSP Sweden has initiated an internal project to monitor and reduce indirect emissions from their consulting projects. LÄS MER