Sökning: "Gruppdynamik drama"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Gruppdynamik drama.

  1. 1. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Ågren; [2022]
    Nyckelord :drama in Swedish as a second language; fiction in second language learning; multimodal tools; drama; student perspective; elevperspektiv; drama i svenska som andratyg; pedagogiskt drama; multimodala verktyg skönlitteratur i andraspråkinlärning;

    Sammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Kemling; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; fenomenologisk metod; processdrama;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av drama : en intervjustudie med två pedagoger

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Lena Toresson Wiberg; [2010]
    Nyckelord :drama; pedagogik; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera vilken betydelse pedagogiskt drama har för elevers utveckling och lärande i skolan. Undersökningen har sin grund i tidigare forskning såsom artiklar och litteratur. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation och relationer-en förutsättning för att förankra värdegrundstänkandet i skolan. Communication and relationships-A condition in anchoring values in school.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jazmin Ahlin; Ellinor Roos; [2009]
    Nyckelord :Kommunikation; relationer; värdegrund; pedagogiskt drama;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera om pedagogiskt drama kunde vara en metod för att utveckla elevernas kommunikation och relationer för att stärka arbetet med värdegrunden. Undersökningen och utförandet av dramapass hade sin grund i tidigare forskning kring pedagogiskt drama, värdegrunden, kommunikation och gruppdynamik. LÄS MER

  5. 5. Hur kan man skapa ett gott socialt samarbetsklimat i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Britt-Marie Kämpe Palmqvist; [2003]
    Nyckelord :Education; grupper; gruppdynamik; socialt samarbetsklimat; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att genom litteraturstudier och empirisk undersökning ta reda på hur lärare på bästa sätt kan arbeta för att skapa ett gott socialt samarbetsklimat i klassrummet. Arbetet börjar med en litteraturgenomgång där det först beskrivs vad som menas med en grupp. LÄS MER