Sökning: "Gruppdynamik och lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden Gruppdynamik och lärande.

  1. 16. Användning av 3-dimensionell artefakt : Stöd i mekanik i ämnet Teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Artefakt; Begrepp; Didaktik; Interaktion; Modell; Ord; Sociokultur; Teknik;

    Sammanfattning : Under mina VFU-perioder uppdagades elevernas, oavsett etnisk bakgrund eller annat modersmål än svenska, ovana med språkliga termer och begrepp inom tekniska ämnen. Frågan som väcktes var hur jag ska kunna möta elevernas lärande och förståelse av de ord och begrepp som används inom ämnet Teknik. LÄS MER

  2. 17. Grupparbetets påverkan på gruppdynamik inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Petersson; Kenan Aliefendić; [2020]
    Nyckelord :grupparbete; gruppdynamik; group dynamics; group work; idrott och hälsa; physical education; samarbete; kooperativt lärande; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Grupparbete är en vanlig arbetsform i ämnet idrott och hälsa. Trots det råder begränsad förståelse bland lärare kring vad gruppdynamik är och hur det kan appliceras i undervisningen. Med denna problematik som bakgrund är syftet med denna kunskapsöversikt att redogöra för hur grupparbete kan påverka gruppdynamiken. LÄS MER

  3. 18. Pedagogers arbete med gruppkänsla i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Gyllström; Anna Westlake; [2020]
    Nyckelord :förskola; gruppsammanhållning; gruppstärkande aktiviteter; relationell pedagogik; omsorgsetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger ser på och arbetar med trygghet, gruppkänsla och gruppstärkande aktiviteter i förskolans vardag. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer på två förskolor i Skåne. LÄS MER

  4. 19. “Med frihet kommer ansvar” - Pedagogers syn på gränser i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anja Englund; Hannah Westford-Cooke; [2020]
    Nyckelord :Disciplin; Foucault; Förskola; Gränser; Makt; Positionering; Självreglering; Utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och få större förståelse för hur pedagoger upplever vilka utmaningar som uppstår i en utemiljö, utan fysiska gränser för var barnen får vistas, och vilken betydelse disciplin får inom förskolans ramar. Utgångspunkten för fallstudien var en uteverksamhet med en unik avdelning helt utan inhägnad såsom staket. LÄS MER

  5. 20. ”Vi behöver inte snoppar, vi behöver kompetens” - En kvalitativ studie där kvinnor verksamma i förskolan, diskuterar kring behovet av manliga pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dan Johansson; Louise Johnsson; [2020]
    Nyckelord :genus; gruppdynamik; jämställd; kompetens; kvinnligt; manligt; status;

    Sammanfattning : AbstractVårt övergripande syfte är att ta reda på varför det ofta betraktas som ett mål i förskolan att ha fler manliga förskollärare, samt se hur olika yrkesroller inom förskolan förstår och förhåller sig till manliga förskollärares egenskaper och inverkan på verksamheten. Vilka av mannens förmodade egenskaper kan göra skillnad för barns utbildning eller identitetsskapande eller för förskolans verksamhet i allmänhet undrar vi. LÄS MER