Sökning: "Gruppdynamik och lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden Gruppdynamik och lärande.

  1. 21. Vi löser det tillsammans : En observationsstudie om elevers resonemang vid ett kollaborativt arbetssätt inom matematik i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Nilsson; Carolina Hansson; [2019]
    Nyckelord :Formativt arbetssätt; kollaborativt arbetssätt; matematik; resonemang; återkoppling;

    Sammanfattning : Dagens matematikundervisning ska enligt läroplanen vara ett kommunikativt ämne. För att elevers matematiska kunskaper ska utvecklas behöver lärare planera för kommunikation samt tillåta ett kommunikativt klassrumklimat.  Matematikundervisning som präglas av ett formativt och kollaborativt arbetssätt gynnar elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 22. Lärarens roll i mindre musikgrupper : En intervjuundersökning av ensemblelärare på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Marcus Strandman; [2019]
    Nyckelord :group teaching; ensemble teaching; upper secondary school; teacher role; interviews; socio-cultural perspective; gruppundervisning; ensembleundervisning; gymnasieskolan; lärarrollen; intervjuer; sociokultu-rellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur några afroensemblelärare på gymnasiets estetiska program arbetar för att stimulera gruppdynamiska processer i sin undervisning. Tidigare litteratur i ämnet belyser begreppen grupp och gruppdynamik, roller i gruppen, den musicerande gruppen samt att leda en grupp. LÄS MER

  3. 23. Förebyggande insatser i förskolan - Och samverkans betydelse i en specialpedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Henriksson; [2019]
    Nyckelord :förebyggande; lärmiljö; riskzon; samsyn; samverkan;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractHenriksson, Maria (2019). Förebyggande insatser i förskolan- och samverkans betydelse i en specialpedagogisk kontext. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolut- veckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Gruppdynamik i klassrummet - de betydelsefulla relationerna och lärarens påverkan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Olofsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att få fördjupad förståelse för hur läraren kan påverka gruppdynamiken i klassrummet och vad mer specifikt gör att det i klassrummet skapas ett bra klassrumsklimat. Studien vilar på ett sociokulturellt perspektiv och använder mer precist teorin om det situerade lärandet. LÄS MER

  5. 25. Det muntliga språkets status i skolan : Inriktning mot grundskolan årskurs Förskoleklass-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Helén Andréasson; [2016]
    Nyckelord :Oral communication; Narration; Socio-cultural theory; Vygotskij; Muntlig kommunikation; Berättande; Sociokulturell teori; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vilken status den muntliga kommunikationen har i klassrummet. För att belysa detta har jag intervjuat sex verksamma lärare inom grundskolans lägre åldrar. LÄS MER