Sökning: "Gruppsamtal i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Gruppsamtal i skolan.
1. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER
2. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER
3. ELEVERS SPRÅKVARIATION : En studie om elevers språkliga variation i klassrummets olika situationer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Idag talas ett ungdomsspråk som präglas av svordomar och lånord från alla världens hörn. Detta språk kommer ungdomar i kontakt med i skolan och på fritiden. LÄS MER
4. Föllenskan : en sociolingvistisk studie av en landsortsdialekt och dess förändring
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om, och i så fall hur, dialekten i landsorten Förlanda har förändrats. Beskrivningen av Förlandas dialekt bygger på det som har dokumenterats i Ahlquist (2010) Förlanda: svunna tider från Skäreskog till Lövsjöns strand. LÄS MER
5. En studie om hur gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter i skolan kan påverka deras skolresultat
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att gymnasieelever upplever en stor arbetsbelastning är något man ofta får höra. Vårt samhälle idag är ett informationssamhälle ständigt under förändring och i ett liv av förändring krävs det att individen lär sig att bemästra de olika mentala verktyg och strategier som hjälper oss att navigera i en ständigt föränderlig omgivning. LÄS MER