Sökning: "Gruppvägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Gruppvägledning.

  1. 1. Gruppvägledning - ett sätt att tända hopp och motivation : En kvalitativ studie riktad åt Studiemotiverande folkhögskolekurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sanne Jakobsson; Max Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Gruppvägledning; Studiemotiverande folkhögskolekurs; faktorer; motivation; hopp;

    Sammanfattning : På Studiemotiverande folkhögskolekurs (SMF) går individer som är arbetslösa och behöver förberedas samt finna motivation till att påbörja eller återuppta reguljära studier, varav gruppvägledning utgör en väsentlig del av arbetet. Hur gruppvägledning effektivt kan utövas är dock beroende av ett flertal centrala faktorer och forskning visar att det finns en otillräcklig förståelse för arbetssättets positiva fördelar samt ett lågt själv­förtroende bland vägledare i utövandet. LÄS MER

  2. 2. Kompetens och ledarskap hos studie- och yrkesvägledare i rollen som gruppvägledare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Kreissl; Eriksson Caroline; [2023]
    Nyckelord :Group guidance; Leadership; Competence; Gruppvägledning; Ledarskap; Kompetens;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate which competence is used and in what way leadership is exercised by guidance counselors in the role as a group counselor. The use of group guidance techniques is, according to the International Association for Educational and Vocational Guidance, IAEVG, (2018) part of the specialist competence for guidance counselors. LÄS MER

  3. 3. Den mångfacetterade valkompetensen : Definition, arbetssätt och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madeleine Nylander; Madeleine Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; studie och yrkesvägledare; utvärdering; valkompetens; vägledning.;

    Sammanfattning : Valkompetens definieras utifrån individens förmåga att fatta beslut i relation till valmöjligheter och självkännedom, men forskning visar att definitionen inte är samstämmig. Valkompetens som arbetsform bortprioriteras till förmån för andra skolämnen och utvärderingar i relation till utveckling av elevers valkompetens genomförs inte i tillräckligt hög grad. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig fatta beslut : Hur studie- och yrkesvägledare arbetar i gymnasieskolan med att stärka elevernas tro på den egna förmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Sjöstedt Frykman; [2020]
    Nyckelord :self-efficacy; beslutsfattande; karriärval; studievägledning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Förmågan av beslutsfattande är något som påverkar individen i alla områden i livet och för att kunna fatta ett beslut krävs det beslutsfärdigheter. Det finns fler faktorer som påverkar beslutsfattandet och ett av dem är huruvida individen tror på sig själv eller inte. LÄS MER

  5. 5. Eleven i fokus - förebyggande arbete mot avhopp

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Mollstedt; [2016]
    Nyckelord :Avhopp; Dropouts; Förebyggande arbete; Gymnasieskola; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att presentera en kunskapsöversyn på studie- och yrkesvägledningens roll i arbetet med dropouts. Resultatet har analyserats med utgångspunkt i Antonovskys teori KASAM; känsla av sammanhang och dess begrepp Begriplighet, Hanterbarhet samt Meningsfullhet. LÄS MER