Sökning: "Guitar pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Guitar pedagogy.

  1. 1. ADHD och gitarrundervisning : En specialpedagogisk analys av gitarrlärares undervisning för elever med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Oliver Britts; [2022]
    Nyckelord :music education; special education; special ed; special pedagogy; ADHD; ADD; guitar; guitar education; high school; upper secondary school; accommodation; musikundervisning; specialpedagogik; ADHD; ADD; gitarr; gitarrundervisning; gymnasieundervisning; anpassning;

    Sammanfattning : One in every twelve pupils in the Swedish school system has the neuropsychiatric disorder known as Attention Deficit Hyperactivity Disorder, or ADHD for short. A disorder which effects the individual’s impulse control and ability to remain focus negatively. LÄS MER

  2. 2. "Det blir ju bättre undervisning på plats..." : Distansundervisning i elgitarr på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Carl Nordling; [2021]
    Nyckelord :Synchronous distance education; electric guitar methodology; instrumental music education; music pedagogy; digital tools; Distansundervisning; elgitarrmetodik; instrumentundervisning; musikpedagogik; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Våren 2020 stängdes Sveriges gymnasieskolor som en konsekvens av Covid-19 pandemin, och undervisningen förlades till att bedrivas på distans. Denna hastiga övergång innebar drastiska skillnader i förändrade fysiska ramfaktorer för lärare och elever. LÄS MER

  3. 3. Bör vi flippa gitarrlektionen? En intervjustudie i flipped classrooms potential för gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl Wictorin; [2018]
    Nyckelord :gitarrlärare; flipped classroom; läromedel; videor; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; guitar teacher; teaching materials; videos; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att titta på de potentiella för- och nackdelarna med att använda flipped classroom som metod i gitarrundervisning. Vidare så ämnar den identifiera ett antal riktlinjer för hur videomaterial skulle kunna utformas för den här typen av gitarrundervisning. LÄS MER

  4. 4. Mellan klaviatur och greppbräda: praktisk tillämpning av gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristopher Ståhlgren; [2016]
    Nyckelord :Gitarr; Gehörs- och musiklära; Gitarrpedagogik; Musikteori; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Guitar; Music theory; Ear training; Guitar pedagogy; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur gymnasieelever med gitarr som instrument omsätter kunskaper i gehörs- och musiklära till praktik. Syftet är att undersöka förhållandet mellan teori och spel på det egna instrumentet och att identifiera metoder som kan stärka interaktionen mellan teori och praktik. LÄS MER

  5. 5. A Handful of Considerations : Perspectives on Left-handedness in Violin Playing and Violin Pedagogy

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Krista Pyykönen; [2015]
    Nyckelord :violin; pedagogy; left-handedness; lateralization; instrument; music education; cultural psychology; violin; pedagogik; vänsterhänthet; lateralitet; instrument; musikpedagogik; kulturpsykologi;

    Sammanfattning : The topic of this study is left-handedness as a phenomenon in violin playing and classical violin pedagogy. The aim of the study is to investigate what kind of knowledge and approaches are crucial for taking left-handedness into account when teaching left-handed violinists in the normatively right-handed violin pedagogy. LÄS MER