Sökning: "Guitar practice"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Guitar practice.

  1. 1. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  2. 2. A vista eller nej vista? : En självstudie i att som tidigare kompgitarrist lära sig spela a vista på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Tim Forslund; [2023]
    Nyckelord :sight reading; guitar; design theory; sheet music; a vista; gitarr; designteori; notläsning; teckensystem;

    Sammanfattning : Som gitarrist är det inte ovanligt att ens förmåga till notläsning blir ifrågasatt, av både andra gitarrister såväl som medmusiker. Jag har genom det här arbetet undersökt vilka underliggande faktorer som kan spela in i varför det är så svårt att spela efter noter på gitarren samt analyserat mitt eget lärande och vilken utveckling jag har observerat hos mig själv efter åtta veckor av fokuserat övande på a vista. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig från sina förebilder : Transkription som grund för nytt musikaliskt material

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Pontus Fällman; [2022]
    Nyckelord :transcribing; composition; guitar; improvisation.;

    Sammanfattning : In this project, I wanted to explore how I could broaden my improvisational and compositional skills by analyzing existing music. I worked with ingraining new transcribed material from some of my favorite musicians in four new compositions. I give examples of the methods I used and discuss how I incorporate them. LÄS MER

  4. 4. Känsla för improvisation eller improvisation för känsla : En självstudie av improvisationsövning i historisk västerländsk konstmusikalisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oscar Svanström; [2021]
    Nyckelord :Improvisation; guitar; praxis; Scarlatti; western art music; design-theory; Improvisation; gitarr; praxis; Scarlatti; västerländsk konstmusik; designteori;

    Sammanfattning : Denna självstudie undersöker en lärprocess i improvisation med avstamp i historisk västerländsk konstmusikalisk repertoar och två sonater av Domenico Scarlatti. Syftet med projektet var att se hur min förmåga att improvisera påverkades av övning och att studera historisk improvisation. LÄS MER

  5. 5. Improvisation i övningsrummet och i konsertsalen : En självstudie med avstamp i två sonater av Domenico Scarlatti

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oscar Svanström; [2021]
    Nyckelord :Music; Scarlatti; improvisation; guitar; baroque; practice; Musik; Scarlatti; improvisation; gitarr; barock; praxis; övning;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att utforska improvisation i övningsrummet kontra konsertsituationen utifrån från två sonater av Domenico Scarlatti. Improvisatoriska inslag utforskas både i övningsrummet och i konsertsituationer, samt hur spontan improvisation skiljer sig från planerad improvisation. LÄS MER