Sökning: "Gunilla Alfons"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gunilla Alfons.

  1. 1. Fantasi - en gåva eller börda? : – En komparativ studie av synen på barn i Gittan och gråvargarna och Vem spökar, Alfons Åberg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Bergvall; Lucas Lantz; [2023]
    Nyckelord :Bilderbokskoncept; ikonotext; fantasi; barndiskurs; Alfons Åberg; Gittan och gråvargarna;

    Sammanfattning : Vi har valt att analysera två skönlitterära barnböcker, Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum och Vem spökar, Alfons Åberg? av Gunilla Bergström. Syftet med studien är att undersöka hur synen på barn formuleras och presenteras inom dessa böcker samt vilka värden och värderingar som förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Bilderboken i historien : En komparativ bildanalys av temat vänskap i böckerna om Solägget, Alfons Åberg och Moa och Milo

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sigrid Sköldblom; [2020]
    Nyckelord :bilderböcker; bildanalys; historia; illustrationer;

    Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en komparativ semiotisk bildanalys där tre bilderböcker från olika tidsperioder undersöks. Arbetet utgick från början med intresset för bilderboken i historien och tack vare det slumpmässiga mötet mellan Moa och Milo av Josephine Ljungberg, Julia Persson och Reuben Vas, Aja baja, Alfons Åberg av Gunilla Bergström och Solägget av Elsa Beskow kunde denna uppsats ta sin form. LÄS MER

  3. 3. Låtsaskompisar – en analys av låtsaskompisars olika funktioner i tre skilda verk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Nässlander; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; psykologiska teorier; låtsaskompisar; funktioner; kreativitet;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete genomförs en analys av Gunilla Bergströms bok Alfons och hemlige Mållgan (1976) och Astrid Lindgrens, Nils Karlsson- Pyssling (1949) samt Lillebror och Karlsson på taket (1955) med motivet låtsaskompisar. Syftet med arbetet är att skapa en förståelse för detta fenomen och dess funktioner. LÄS MER

  4. 4. Gnaget i magen : En analys av barns skuld och skuldkänslor som motiv i bilderboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Wahlborg; [2018]
    Nyckelord :Skuld; känslor; bilderbok; ikonotext; boksamtal; undervisning;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras bilderböckerna Malte modig och Glitterhästen (2015) av Karin Jacov, Kriget (2014) av Gro Dahle, Alfons och odjuret (2007) av Gunilla Bergström, Oj då! Men det var inte jag (2007) av Lauren Child, samt Tjuv-Solvej (2003) av Åsa Karsin. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur barns skuld och skuldkänslor skildras som motiv i bilderböckerna. LÄS MER

  5. 5. Litteratur och genus i skolan : Hur genus framställs i två bilderböcker samt hur det kan användas i ett didaktiskt syfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Marja Dannberg; [2017]
    Nyckelord :Gender; equality; children´s Literature; book analysis; Genus; jämställdhet; barnlitteratur; bokanalys.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how gender and equality is represented in children's books and how educators from a didactic perspective can work with children's literature as part of their work with value-based issues. The books used for this paper is Alfons och Milla (1985) written by Gunilla Bergström and Kalle med klänning (2008) written by Anette Skåhlberg. LÄS MER