Sökning: "Gunilla Bergström"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Gunilla Bergström.

  1. 1. Fantasi - en gåva eller börda? : – En komparativ studie av synen på barn i Gittan och gråvargarna och Vem spökar, Alfons Åberg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Bergvall; Lucas Lantz; [2023]
    Nyckelord :Bilderbokskoncept; ikonotext; fantasi; barndiskurs; Alfons Åberg; Gittan och gråvargarna;

    Sammanfattning : Vi har valt att analysera två skönlitterära barnböcker, Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum och Vem spökar, Alfons Åberg? av Gunilla Bergström. Syftet med studien är att undersöka hur synen på barn formuleras och presenteras inom dessa böcker samt vilka värden och värderingar som förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Två ensamstående pappor i barnlitteraturen : - En jämförelse mellan Barbro Lindgrens Loranga och Gunilla Bergströms Bertil Åberg.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ofelia Idermark; [2023]
    Nyckelord :Maskulinitet; Hegemonisk maskulinitet; Faderskap; Barbro Lindgren; Gunilla Bergström; Loranga; Pappa Åberg;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka likheter och skillnader mellan de två ensamstående papporna Loranga av Barbro Lindgren och pappa Bertil Åberg av Gunilla Bergström. Genom att studera familjefäderna i böckerna och studera deras sätt att uppfostra sina barn görs en komparativ litteraturanalys av text och bild dem emellan. LÄS MER

  3. 3. Bilderboken i historien : En komparativ bildanalys av temat vänskap i böckerna om Solägget, Alfons Åberg och Moa och Milo

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sigrid Sköldblom; [2020]
    Nyckelord :bilderböcker; bildanalys; historia; illustrationer;

    Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en komparativ semiotisk bildanalys där tre bilderböcker från olika tidsperioder undersöks. Arbetet utgick från början med intresset för bilderboken i historien och tack vare det slumpmässiga mötet mellan Moa och Milo av Josephine Ljungberg, Julia Persson och Reuben Vas, Aja baja, Alfons Åberg av Gunilla Bergström och Solägget av Elsa Beskow kunde denna uppsats ta sin form. LÄS MER

  4. 4. Finns det genus och etnicitet i litteraturen vi tar del av som barn? : Kan litteratur forma våra könsroller?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nevin Erdogan; Yasmin Mushalah; [2020]
    Nyckelord :Lindenbaum; Bergström; genus; etnicitet och postkoloniala perspektivet;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där vi arbetar för att tankar, värderingar och andra faktorer ska förebygga ett demokratiskt samhälle. Under de första åren i livet bemöter vi barnlitteratur i olika former omedvetet och medvetet. LÄS MER

  5. 5. Gnaget i magen : En analys av barns skuld och skuldkänslor som motiv i bilderboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Wahlborg; [2018]
    Nyckelord :Skuld; känslor; bilderbok; ikonotext; boksamtal; undervisning;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras bilderböckerna Malte modig och Glitterhästen (2015) av Karin Jacov, Kriget (2014) av Gro Dahle, Alfons och odjuret (2007) av Gunilla Bergström, Oj då! Men det var inte jag (2007) av Lauren Child, samt Tjuv-Solvej (2003) av Åsa Karsin. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur barns skuld och skuldkänslor skildras som motiv i bilderböckerna. LÄS MER